Sökning: "Undervisningskontext"

Visar resultat 11 - 15 av 35 uppsatser innehållade ordet Undervisningskontext.

  1. 11. Digital Reading versus Print Reading in The Classroom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Isra Alshairawi; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 12. Klassiker i klassrummet : En överblick av klassikers relevans i högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ebba Salomonsson; Malin Fjellborg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Översikten ämnar att undersöka vad forskning säger om hur klassisk litteratur kan bli meningsskapande i ett mångkulturellt klassrum i både högstadiet och gymnasiet. Klassiker har valts då dessa texter ofta förknippas med att vara svårtillgängliga så väl som de ofta förknippas med en snäv syn på bildning. LÄS MER

  3. 13. Den större bilden Hur bildlärare resonerar kringbildämnet i ämnesövergripande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felicia Alvarez Torres; Zara Olsson; [2020]
    Nyckelord :Ämnesövergripande arbete; 4K; Bildämnet; Kreativitet; Kommunikation; Kollaboration; Kritisk tänkande;

    Sammanfattning : Med den här studien ämnar vi att belysa bildämnets kvaliteter i ämnesövergripande undervisningskontext. Vi vill även undersöka om och hur bildlärarna förhåller sig till bildämnet och ämnesövergripande arbete utifrån förmågor som kreativitet, kommunikation, kritiskt tänkande samt kollaboration (de fyra K:na). LÄS MER

  4. 14. En empirisk studie av läs- och skrivsvårigheter i skolan : med inriktning dyslexi och ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Tove Mattsson; Jane Johansson; [2020]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; ADHD; samband; bakomliggande faktorer; pedagogiska insatser; hjälpmedel;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att ta reda på hur lärare resonerar och anser att de arbetar med elever som har läs- och skrivsvårigheter, ADHD och dyslexi. Vidare tar studien upp hur lärare resonerar kring möjliga faktorer som kan påverka elevers läs- och skrivsvårigheter, samt vilka uppfattningar de har kring samband mellan dem. LÄS MER

  5. 15. Skolan i den digitala världen : En designstudie om integrering av ett digitalt verktyg i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Elina Bild; Julia Lundkvist; [2019]
    Nyckelord :Design research; undervisning; digitala verktyg; taluppfattning; social interaktion;

    Sammanfattning : Denna designstudie inriktar sig på integrering av ett digitalt verktyg i en specifik undervisningskontext. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv och fokus ligger således på undervisningssituationen som helhet. Sociala interaktioner i form av möten mellan elever, lärare och artefakter genomsyrade undersökningen. LÄS MER