Sökning: "Undervisningskontext"

Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade ordet Undervisningskontext.

  1. 21. Sambandet mellan formativ bedömning i skrivprocessen och elever i skrivsvårigheterSambandet mellan formativ bedömning i skrivprocessen och elever i skrivsvårigheterEn kvalitativ intervjustudie av några lärares erfarenheter och arbetssätt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anneli Persson; Susanne Roos; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyfte: Syftet med vår studie var att undersöka på vilket sätt några svensklärare på högstadiet arbetar med och vilken erfarenhet de har av formativ bedömning i skrivprocessen avseende elever i skrivsvårigheter.Teori: Studiens teoretiska ramverk utgörs av formativ bedömningsteori. LÄS MER

  2. 22. Konstens speglingar av historien

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Niklas Lundström; [2018]
    Nyckelord :ämnesintegrering; bild; historia; bildanalys; nationalism; konst; digitala läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att belysa konstens kommunikativa kvaliteter i en ämnesintegrerad undervisningskontext. Arbetet har utgått från följande två forskningsfrågor: 1. Vilka didaktiska val skulle kunna ligga till grund för ett ämnesintegrerat undervisningsmoment i Bild och Historia? och 2. LÄS MER

  3. 23. Betydelsen av skönlitteratur för unga vuxnas kunskapsutveckling : En kvalitativ undersökning genomförd med sex djupintervjuer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Amanda Hellqvist; [2017]
    Nyckelord :Sociokulturell teori; skönlitteratur; skönlitteraturläsning; svenska; kunskapsutveckling; ökad inlevelseförmåga; ökad medvetenhet om omvärlden; läroplanstolkning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom djupintervjuer kartlägga sex olika svensklärares syn på skönlitteraturens betydelse för unga vuxnas kunskapsutveckling. Undersökningen bygger på en kvalitativ metodansats som bygger på semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 24. Flerspråkighet i klassrummet utifrån ett lärarperspektiv : Lärares attityder till och praktiska tillämpning av flerspråkighet i klassrumskontext

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Jenny Svensson Nordell; [2017]
    Nyckelord :Flerspråkighet; attityder; lärarperspektiv; brist resursperspektiv; identitet; translanguaging;

    Sammanfattning : Andraspråksundervisningen och samhället i stort har präglats av en enspråkig norm (Ortega, 2013). Det har funnits en oro för att modersmålet stör andraspråksinlärningen och att språk därför bör hållas isär (Lindberg, 2002). LÄS MER

  5. 25. Läsutveckling för elever med ett annat förstaspråk än svenska : en kvalitativ studie ur pedagogers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nicole Ayuk Divine; Christer Petersson; Anna Sjöberg; [2016]
    Nyckelord :Läsutveckling; läsinlärning; läsförståelse; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur pedagoger arbetar med läsinlärning samt läsförståelse medelever som har ett annat förstaspråk än svenska. I studien lyfts faktorer som harbetydelse för elevers läsutveckling och även vad pedagoger kan tänka på vidundervisning av elever med ett annat förstaspråk än svenska. LÄS MER