Sökning: "Undervisningskontext"
Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade ordet Undervisningskontext.
21. Sambandet mellan formativ bedömning i skrivprocessen och elever i skrivsvårigheterSambandet mellan formativ bedömning i skrivprocessen och elever i skrivsvårigheterEn kvalitativ intervjustudie av några lärares erfarenheter och arbetssätt
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : AbstractSyfte: Syftet med vår studie var att undersöka på vilket sätt några svensklärare på högstadiet arbetar med och vilken erfarenhet de har av formativ bedömning i skrivprocessen avseende elever i skrivsvårigheter.Teori: Studiens teoretiska ramverk utgörs av formativ bedömningsteori. LÄS MER
22. Konstens speglingar av historien
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att belysa konstens kommunikativa kvaliteter i en ämnesintegrerad undervisningskontext. Arbetet har utgått från följande två forskningsfrågor: 1. Vilka didaktiska val skulle kunna ligga till grund för ett ämnesintegrerat undervisningsmoment i Bild och Historia? och 2. LÄS MER
23. Betydelsen av skönlitteratur för unga vuxnas kunskapsutveckling : En kvalitativ undersökning genomförd med sex djupintervjuer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : Syftet med denna studie är att genom djupintervjuer kartlägga sex olika svensklärares syn på skönlitteraturens betydelse för unga vuxnas kunskapsutveckling. Undersökningen bygger på en kvalitativ metodansats som bygger på semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
24. Flerspråkighet i klassrummet utifrån ett lärarperspektiv : Lärares attityder till och praktiska tillämpning av flerspråkighet i klassrumskontext
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskningSammanfattning : Andraspråksundervisningen och samhället i stort har präglats av en enspråkig norm (Ortega, 2013). Det har funnits en oro för att modersmålet stör andraspråksinlärningen och att språk därför bör hållas isär (Lindberg, 2002). LÄS MER
25. Läsutveckling för elever med ett annat förstaspråk än svenska : en kvalitativ studie ur pedagogers perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Studien handlar om hur pedagoger arbetar med läsinlärning samt läsförståelse medelever som har ett annat förstaspråk än svenska. I studien lyfts faktorer som harbetydelse för elevers läsutveckling och även vad pedagoger kan tänka på vidundervisning av elever med ett annat förstaspråk än svenska. LÄS MER