Sökning: "Undervisningsstrategi"

Visar resultat 11 - 15 av 45 uppsatser innehållade ordet Undervisningsstrategi.

  1. 11. Unga elevers problemlösningsstrategier : En litteraturstudie om hur elever i förskoleklass och årskurs 1–3 kan ges stöd för att utveckla problemlösningsstrategier och lösa problem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Emelie Bergström; Erica Edgarsson; [2022]
    Nyckelord :problemlösning; problemlösningsstrategi; matematikundervisning; undervisningsstrategi; interaktion;

    Sammanfattning : Genom problemlösning ges elever inte bara förutsättningar för att utveckla matematiska kunskaper utan får också medel för att i framtiden bli goda problemlösare. För att bli en god problemlösare krävs det dock att elever kan använda sig av flera olika problemlösningsstrategier. LÄS MER

  2. 12. Inkludering av elever med AST i matematikundervisning : En litteraturöversikt av undervisningsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Daniel Hagström; Dennis Jönsson; Isak Petersson; [2022]
    Nyckelord :undervisningsstrategier; inkludering; autismspektrumtillstånd; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Skolan har ett särskilt ansvar för elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen med utbildningen, trots detta är det en stor andel grundskoleelever med autism som inte når kunskapsmålen i matematik. Syftet med följande litteraturöversikt är att presentera undervisningsstrategier som främjar inkludering i matematikundervisning för elever med autismspektrumtillstånd (AST). LÄS MER

  3. 13. Med hjärtat i halsgropen? : En kvalitativ studie om samhällskunskapslärares upplevda självförmåga i relation tillundervisning om kontroversiella ämnen i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Måns Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Self-efficacy; controversial topics; social studies; Bandura; Upplevd självförmåga; kontroversiella samhällsfrågor; samhällskunskapsundervisning; Bandura;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study how teachers teaches about controversial topics in the subject of social studies in relations to Albert Banduras theory of self-efficacy. Nine high school social studies teachers have been interviewed in order to fulfill this purpose. LÄS MER

  4. 14. Vikten av den estetiska lärprocessen bild i engelskämnet : grundskollärares undervisningsstrategier och erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Vergenja Shaker Berkhu; Elisabet Aronsson; [2021]
    Nyckelord :Elever i årskurs 1-6; språkutveckling; pedagogiska verktyg; estetiska lärprocesser; engelska; didaktik; undervisning; bild; musik och sång; drama; effekter; ordförråd; repetition; klassrumsklimat; motivation; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : I vårt examensarbete är vi intresserade av att lyfta fram effekterna i engelskämnet som framkommer vid användning av de estetiska lärprocesserna. Tidigare forskning om musik, sång och drama som undervisningsstrategier visar på positiva effekter på elevers språkutveckling i engelska. LÄS MER

  5. 15. Högpresterande elever i matematik - att se helheten : En kvalitativ studie om hur högpresterande elever identifieras, undervisas och följs upp inom matematikämnet i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Anna Hansson; Nora Faisal; [2021]
    Nyckelord :högpresterande elever; höga intellektuella förmågor; identifiering; undervisningsstrategi; matematik; differentierad undervisning; socioekonomisk bakgrund; uppföljning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare gör för att identifiera, undervisa och följa upp högpresterande elever i matematik. Metoden som tillämpades har enkvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer med sex lärare. Studien utgår från en teori som väger in både kognitiva och sociala aspekter. LÄS MER