Sökning: "Undervisningsstrategi"

Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade ordet Undervisningsstrategi.

  1. 21. Värmekameror i fysiklaborationer - Elevens perspektiv

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Li Pöder Balkeståhl; [2020]
    Nyckelord :motivation; inlärning; dissonans; konceptuell förändring; resursramverk;

    Sammanfattning : Värmekameror kan hjälpa visualisera värme, som är ett svårt område för elever. Syftet med uppsat-sen är att belysa elevernas perspektiv på hur värmekameror påverkar deras inlärning om termiskafenomen, genom att dels fråga hur kamerorna påverkar elevernas motivation och inlärning, delsfråga om det finns några skillnader på denna påverkan beroende på om undervisningen byggerpå dissonant eller konstruktiv strategi. LÄS MER

  2. 22. Måste det alltid bråkas med bråk? : En systematisk litteraturstudie om stambråkets betydelse i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Petter Nordliden; Linda Didrik Sjöbladh; [2020]
    Nyckelord :partitive unit fraction scheme; splitting; inverse order relationship; concept image; Stambråk; bråk; avgörande faktorer; undervisningsstrategi;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie syftar till att med hjälp av forskning identifiera avgörande faktorer för framgångsrika undervisningsstrategier av stambråk i grundskolans matematikundervisning. Studien baseras på elva vetenskapliga artiklar som bearbetats systematiskt med hjälp av innehållsanalys för att besvara forsknings-frågorna om vilka avgörande faktorer som forskningen visar för undervisningen av stambråk samt vilka framgångsrika undervisningsstrategier som finns. LÄS MER

  3. 23. Vad behövs egentligen för att kunna undervisa i algebra? : En systematisk litteraturstudie om lärares kunskaper och undervisningsstrategier i algebra på lågstadiet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Elin Bengtsson; Ulrika Hjertquist; [2020]
    Nyckelord :algebra på lågstadiet; lärares kunskaper; undervisningsstrategier; algebraiskt tänkande; mönster;

    Sammanfattning : Vad behövs för att bli en framgångsrik matematiklärare inom området algebra på lågstadiet som för många elever är ett problematiskt område? Denna systematiska litteraturstudie syftar till att synliggöra vilka lärarkunskaper som är viktiga för att bedriva framgångsrik undervisning i algebra på lågstadiet samt hur olika undervisningsstrategier inom matematikområdet kan bidra till bättre kunskapsinhämtning för elever. Studien baseras på tio vetenskapliga artiklar som kategoriserats och analyserats. LÄS MER

  4. 24. Det kontroversiella i samhällskunskapen : En kvalitativ studie av gymnasieelevers erfarenheter inom kontroversiella frågor i samhällskunskapsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jesper Westermark; [2020]
    Nyckelord :Kontroversiella frågor; undervisningsstrategi; utbildningssyfte; agonism;

    Sammanfattning : In this study, I will explore upper secondary school pupils' experiences of education in controversial issues within civics and social sciences. In the study, I employ a qualitative interview method to produce a material relating to the study's central theories, which is founded in Stradling's research on controversial issues where both understandings of the concept as well as teaching strategies are collected. LÄS MER

  5. 25. Laborativa arbetssätt i klassrummet kring frögroning och fotosyntes

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angelina Nilsson; [2020]
    Nyckelord :fotosyntes; photosynthesis; elever; frögroning;

    Sammanfattning : Överlag är det vanligt att elever i de yngre åldrarna har svårigheter att lära sig och förståde abstrakta processerna i fröets groningsprocess och fotosyntesen. Syftet med mittexamensarbete är att undersöka hur praktiska laborationer kan hjälpa elever attkonkretisera dessa abstrakta processer. LÄS MER