Sökning: "Undervisningsstrategi"
Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade ordet Undervisningsstrategi.
21. Värmekameror i fysiklaborationer - Elevens perspektiv
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Värmekameror kan hjälpa visualisera värme, som är ett svårt område för elever. Syftet med uppsat-sen är att belysa elevernas perspektiv på hur värmekameror påverkar deras inlärning om termiskafenomen, genom att dels fråga hur kamerorna påverkar elevernas motivation och inlärning, delsfråga om det finns några skillnader på denna påverkan beroende på om undervisningen byggerpå dissonant eller konstruktiv strategi. LÄS MER
22. Måste det alltid bråkas med bråk? : En systematisk litteraturstudie om stambråkets betydelse i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie syftar till att med hjälp av forskning identifiera avgörande faktorer för framgångsrika undervisningsstrategier av stambråk i grundskolans matematikundervisning. Studien baseras på elva vetenskapliga artiklar som bearbetats systematiskt med hjälp av innehållsanalys för att besvara forsknings-frågorna om vilka avgörande faktorer som forskningen visar för undervisningen av stambråk samt vilka framgångsrika undervisningsstrategier som finns. LÄS MER
23. Vad behövs egentligen för att kunna undervisa i algebra? : En systematisk litteraturstudie om lärares kunskaper och undervisningsstrategier i algebra på lågstadiet
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Vad behövs för att bli en framgångsrik matematiklärare inom området algebra på lågstadiet som för många elever är ett problematiskt område? Denna systematiska litteraturstudie syftar till att synliggöra vilka lärarkunskaper som är viktiga för att bedriva framgångsrik undervisning i algebra på lågstadiet samt hur olika undervisningsstrategier inom matematikområdet kan bidra till bättre kunskapsinhämtning för elever. Studien baseras på tio vetenskapliga artiklar som kategoriserats och analyserats. LÄS MER
24. Det kontroversiella i samhällskunskapen : En kvalitativ studie av gymnasieelevers erfarenheter inom kontroversiella frågor i samhällskunskapsundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : In this study, I will explore upper secondary school pupils' experiences of education in controversial issues within civics and social sciences. In the study, I employ a qualitative interview method to produce a material relating to the study's central theories, which is founded in Stradling's research on controversial issues where both understandings of the concept as well as teaching strategies are collected. LÄS MER
25. Laborativa arbetssätt i klassrummet kring frögroning och fotosyntes
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Överlag är det vanligt att elever i de yngre åldrarna har svårigheter att lära sig och förståde abstrakta processerna i fröets groningsprocess och fotosyntesen. Syftet med mittexamensarbete är att undersöka hur praktiska laborationer kan hjälpa elever attkonkretisera dessa abstrakta processer. LÄS MER