Sökning: "Undran"

Visar resultat 1 - 5 av 72 uppsatser innehållade ordet Undran.

  1. 1. Hur Jesus blev Europé : En analys av hur Jesus har framställts i konstverk av William Holman Hunt och Warner Sallman

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emily Crowe; [2024]
    Nyckelord :Jesus; William Holman Hunt; Warner Sallman; analys; bildanalys; religiös konst; ikoner; kristen konsttradition; religiösa visuella kulturer; religiöst seende; visual piety; typologi; symbolik;

    Sammanfattning : Trots att Jesus är en av världens mest kända personer finns det ingen som vet hur han egentligen såg ut. Det finns inga bevarade bilder eller ögonvittnesbeskrivningar av hans yttre som kan dateras till den tid då personer som hade sett Jesus med egna ögon kan ha levt. LÄS MER

  2. 2. Estetikens roll i naturvetenskapligundervisning ur ett F-3 perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Pia Mellqvis; Mattias Nilsson; [2023]
    Nyckelord :estetik; estetiska omdömen; estetiska uttryck; förundran; lågstadiet; lärande; motivation; naturvetenskap; observationsförmåga;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten är skriven med avsikt att besvara frågan om vilken roll estetik kan ha för elevers lärande inom naturvetenskaplig undervisning ur ett F-3 perspektiv. För att ge svar på frågeställningen valdes totalt 11 vetenskapliga artiklar ut. Datainsamlingen gjordes via databaserna ERIC, ERC, SwePub samt genom sekundärsökning. LÄS MER

  3. 3. Barns delaktighet och inflytande undermåltiden i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning av barnsdelaktighet och inflytande och hur förskollärares styrning ochvägledning påverkar barns delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Pevny; Isabelle Öhgren; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; måltiden; pedagogiska atmosfärer;

    Sammanfattning : Denna studie har sin utgångspunkt i en undran över vilka uppfattningar förskollärare har kring bars delaktighet och inflytande kopplat till måltiden i förskolan. Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattningar kring barns delaktighet och inflytande, samt hur förskollärares styrning och vägledning påverkar barns delaktighet och inflytande under måltidssituationen i förskolan. LÄS MER

  4. 4. To be or not to BeReal : En kvalitativ intervjustudie om hur användare upplever och använder den sociala medieplattformen BeReal

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alice Berg; [2023]
    Nyckelord :BeReal; interaktionsmöjligheter; intrycksstyrning; motivationer; sociala medier; självrepresentation; uses and gratification; äkthet;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ användarstudie där syftet är att få en ökad förståelse av hur användare av den sociala mediaplattformen BeReal ser på sin användning. Specifikt vill studien få fram vad det är som motiverar användare, hur de ser på självrepresentationen på plattformen samt vilken roll plattformens interaktionsmöjligheter har. LÄS MER

  5. 5. Det demokratiska värdegrundsarbetet i förskolan, arbetet på förskolan om och genom demokrati : En kvalitativ minietnografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Svensson; Kristina Larsson; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; förskola; förhållningssätt; pedagogiskt arbete; barns rättigheter; inflytande; delaktighet; individuellt; kollektivt; barns perspektiv; utbildning; om; genom och för demokrati.;

    Sammanfattning : Stödmaterial från Skolverket om demokratiarbetet i förskolan och forskning visar att en glidning från den kollektiva gemenskapen har skett mot ett alltmer individuellt förhållningssätt, medan merparten av studiens tidigare forskningen belyser att delaktigheten i gemenskapen ses som viktig. Det väcker en undran hur det kollektiva och individuella synliggörs i förskolans praktik. LÄS MER