Sökning: "Ungdomars identitetsutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Ungdomars identitetsutveckling.
1. Ungdomars upplevelser att leva med diabetes typ 1
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Ungdomar med diabetes typ 1 står inför särskilda utmaningar under sin övergång från barndom till vuxenliv. Sjukdomslidandet innebär fysisk och emotionell påfrestning, vilket varierar individuellt. Livsvärlden och livskraften för dessa ungdomar påverkas, och sjuksköterskans roll är central i att erbjuda personcentrerad vård. LÄS MER
2. Uppfattningar om betydelsefulla signifikanta andra i skolkontexten : En socialpedagogisk analys av intervjuer med professionella och ungdomar kring ungdomars problematiska substansbruk
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studiens syfte var att analysera skolan som skyddsfaktor för elever med problematiska substansbruk. Vidare ville vi identifiera professionellas och ungdomars upplevelser angående vilka aspekter som anses vara betydelsefulla för dessa ungdomars lärande, identitetsutveckling och förändring inom skolkontexten. LÄS MER
3. Jaget, miget och instaflödet : En kvalitativ studie om hur sociala medier kan verka som ett identitetsfrämjande verktyg i undervisningen om identitet och livsfrågor i religionskunskap för årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Sociala medier har på flera sätt förändrat vårt sätt att umgås med varandra. Barn och ungdomar är idag stora konsumenter av sociala medier och detta har med stor sannolikhet påverkan på deras identitet och självbild. LÄS MER
4. "Vem är jag utan musiken liksom?" - En studie om hur gymnasieelever, med klassisk musik som inriktning eller fördjupning, resonerar gällande fortsatta musikstudier.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskaperna om hur elever, som har valt att gå gymnasieprogram med klassisk musik som inriktning eller fördjupning, resonerar kring sina framtida yrkesval. Studien syftar även till att kartlägga de uppfattningar om musicerande och yrkesval som eleverna ger uttryck för under gymnasietiden samt undersöka vilka faktorer som har bidragit till deras fortsatta musicerande. LÄS MER
5. ”…MEN ALLA I KLASSEN TYCKER ATT SPÖKBOLL ÄR JÄTTEROLIGT” : Lärares upplevelser av pojkars maskulinitetsskapande på idrottslektionen och hur det tar sig uttryck
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna intervjustudie har som syfte att undersöka lärares uppfattning om hur maskulinitet formas och tar sig uttryck hos högstadiepojkar under idrottslektionen. Studien grundar sig på fyra semistrukturerade intervjuer med lärare som undervisar högstadieelever i ämnet idrott och hälsa. LÄS MER