Sökning: "Ungdomars syn på lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden Ungdomars syn på lärande.
1. “Sluta släcka bränder” : En kvalitativ studie om professionellas beskrivningar av det narkotikaförebyggande arbetet med avseende på ungdomar
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studiens syfte har varit att uppnå ökad kunskap kring det narkotikaförebyggande arbetet med avseende på ungdomar genom att ta del av de professionellas beskrivningar. Studien syftade även till att ta del av de professionellas upplevelser av deras interaktioner och erfarenheter av det narkotikaförebyggande arbete gällande ungdomar. LÄS MER
2. Men hallå det ingår i mitt jobb : En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares syn på samarbete med vårdnadshavare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det kan vara svårt för unga att orientera sig bland möjliga framtidsvägar, därför finns studie- och yrkesvägledare som stöd i grundskolan. Vårdnadshavare kan vara betydelsefulla i ungdomars beslutsfattande. Vi blev därför nyfikna på om, och i så fall hur, vårdnadshavare kan engageras på ett positivt sätt. LÄS MER
3. Spelar föräldrarna någon roll? : En kvalitativ studie om de professionellas upplevelser och erfarenheter av föräldrarollen för ungdomar i vård
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Föreliggande studie handlar om professionellas syn på föräldrars roll och betydelse vid arbete med ungdomar som befinner sig i någon form av vård i samhällets regi. Varje år får tusentals barn och ungdomar vård i samhällets regi och forskning visar att föräldrarnas delaktighet är en av faktorerna som avgör vårdresultatet. LÄS MER
4. Digitala lärospel – Ett lärarperspektiv : En kvalitativ studie gällande grundskolelärares syn på digitala lärospel som pedagogiskt verktyg i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Vi lever idag i ett digitaliserat samhälle, där datorspel är ett naturligt inslag i många barn och ungdomars vardag. Teknikens ständiga utveckling och barns höga grad av datorspelande, har resulterat i att det idag finns flertal möjligheter att integrera digitala lärospel som en del av matematikundervisningen. LÄS MER
5. Teknik på Youtube : En diskursanalys av teknik i Youtubevideor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Teknikämnet i grundskolans senare år är ett ämne som möter många problem. Ämnet har i sitt innehåll och syfte förändrats en hel del i och med de olika skolreformerna och idag (2018) saknar över hälften av de verksamma lärarna ämnesbehörighet. LÄS MER