Sökning: "Ungdomslitteratur"
Visar resultat 6 - 10 av 185 uppsatser innehållade ordet Ungdomslitteratur.
6. Lättläst litteratur i svenskundervisningen – är det lätt, egentligen? : En didaktisk analys av originalverket och den lättlästa versionen av När hundarna kommer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorikSammanfattning : Denna uppsats syftade till att undersöka några utvalda skillnader mellan originalverket och den lättlästa versionen av När hundarna kommer av Jessica Schiefauer samt undersöka vilka läsarter som kunde kopplas till de båda verken. Eftersom lättläst som genre marknadsför sig som en litteraturform för alla var det intressant att se huruvida en lättläst version av ett verk faktiskt verkar passa alla och om den kan likställas med en “vanlig” roman i relation till kursplanen i svenska på grundskolan. LÄS MER
7. Jämställdhetsarbete i skolan : En kvalitativ textanalys av karaktärsskildringarna i Johanna Schreiber och Ida Ömalms Inte som du, med utgångspunkt i ett genusperspektiv & ett berättarteoretiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen analyserar Johanna Schreiber & Ida Ömalm Ronvalls ungdomsroman Inte som du. Syftet med den här studien är att med utgångspunkt i ett genusperspektiv och berättarteoretiskt perspektiv undersöka hur författarna Johanna Schreiber och Ida Ömalm Ronvall har skildrat karaktärerna i ungdomsromanen Inte som du. LÄS MER
8. Galopperande genom ungdomslitteraturens sidor : En komparativ textanalys av hästintressets förändring under 1900-talet genom ungdomslitteraturen
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur hästintresset och relationen till hästar har utvecklats genom ungdomslitteraturen under 1900-talet och därmed dess koppling till utvecklingen av hästintresset i samhället. För att uppnå detta syfte har sex böcker från 1900-talet av olika svenska författare som kan klassas som hästungdomsböcker lästs och analyserats. LÄS MER
9. Ungdomsromanens liv : En komparativ undersökning av tilltal i fyra samtida ungdomsromaner
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : Denna uppsats har i syfte att analysera tilltalen i fyra samtida ungdomsromaner: Grim (2021) av Sara Bergmark Elfgren, Fula tjejer (2020) av Johanna Lindbäck, Lisa Bjärbo och Sara Ohlsson, Bergtagen (2020) av Camilla Sten och A Good Girl’s Guide to Murder (2019) av Holly Jackson. Metoden och den huvudsakliga teorin är baserade på Barbara Walls The Narrative Voice: The Dilemma of Children’s Fiction från 1991 och hennes användning av narratologiska koncept om berättarperspektiv för att avgöra om en bok är skriven för barn. LÄS MER
10. Den gemensamma läsningen : En kvalitativ temaanalys om lärares överväganden vid urval av skönlitteratur för helklassläsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Uppsatsen har som syfte att förstå och hitta teman i yrkesverksamma svensklärares urvalsprocesser av ungdomslitteratur av klassupsättningar för helklassarbete. Lärarna som deltagit är från Västsverige och intervjuades om sin urvalsprocess av böcker som läses och arbetas med gemensamt. LÄS MER