Sökning: "Unnestam"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Unnestam.

  1. 1. ”Du kan ta den gula spaden här om du vill vara med i leken” : En studie om yngre barns sociala samspel och lek i sandlådan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Hildingsson; Louise Unnestam; [2017]
    Nyckelord :Socialt samspel; fri lek; tillträde; verbal kommunikation; icke verbal kommunikation; imiterande handlingar; utomhusmiljö; sandlåda; barn; pedagoger; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka barns sociala interaktion samt hur pedagoger möjliggör denna interaktion under leken i utomhusmiljön. Studiens forskningsfrågor är följande: vilken betydelse har tillträdet till leken för det sociala samspelet i de yngre barnens lek och hur skapar pedagoger möjlighet för ett socialt samspel mellan de yngre barnen under den fria leken i sandlådan? Denna studie tar inspiration från ett sociokulturellt perspektiv och Lev Vygotskij som är grundare till detta perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Bild och drama i läsundervisningen : -En studie om hur bild och drama kan stödja elevers läsförmåga

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Joachim Kärrman; Hannes Lago Unnestam; [2016]
    Nyckelord :Bild; Drama; Estetiska uttrycksformer; Läsförmåga; Läsning;

    Sammanfattning : I denna litteraturstudie sammanställs forskning om hur estetiska uttrycksformer i form av bild och drama kan bidra till utvecklingen av elevers läsförmåga. Samt att sammanställa vilken betydelse bild och drama har för läsförmågan. LÄS MER

  3. 3. Låt mig rita så jag förstår! : En aktionsforskning om hur elevskapade serier stödjer läsförståelsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Joachim Kärrman; Hannes Lago Unnestam; [2016]
    Nyckelord :Bildstöd; Elevskapat stöd; Läsförståelse; Läsundervisning; Serier som stöd;

    Sammanfattning : I denna aktionsforskning undersöktes om elevers egenskapade bildstödstödjer läsförståelsen. Ur analysen genom det induktiva angreppssättet somutgjorde studiens analysverktyg togs fyra kategorier fram: ”Ser sig själv ilitteraturen”, ”Ser samband till tidigare läst litteratur”, ”Ser händelser påraderna” samt ”Ser mellan och bortom raderna”. LÄS MER

  4. 4. Blanda experiment med elevers vardag, det löser sig! : En aktionsforskning om yngre elevers sätt att uttrycka sin förståelse för kemi vid ett experimentellt arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Andersson; Evelina Unnestam; [2015]
    Nyckelord :Understanding; chemistry; experiments; everyday knowledge content; action research; younger students; Förståelse; kemi; experiment; vardagsnära kunskapsinnehåll; aktionsforskning; yngre elever;

    Sammanfattning : Både internationellt och nationellt sett har elevers kunskaper i naturvetenskap försämrats enligt PISA-undersökningarna. Vi har även ute i verksamheten uppmärksammat en brist på kemiundervisning i de lägre åldrarna. LÄS MER

  5. 5. Omsorgspersonalens tankar och arbetssätt kring sexualitet : En kvalitativ studie på grupp- och serviceboenden för personer med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Annie Forsmark; Jessica Unnestam; [2014]
    Nyckelord :Intellectual disabilities; Care staff; Sexuality; Housing with special services; Intellektuell funktionsnedsättning; Omsorgspersonal; Sexualitet; Gruppboende; Serviceboende;

    Sammanfattning : The aim of this study was to acquire a greater understanding and knowledge about how care staff at houses with special services for people with intellectual disabilities think and work (handle situations) regarding sexuality. To achieve our goal we carried out nine semi structured interviews using an interview guide. LÄS MER