Sökning: "Upper Secondary Special School"

Visar resultat 1 - 5 av 173 uppsatser innehållade orden Upper Secondary Special School.

  1. 1. Vad gör jag sen? : En litteraturstudie om unga med intellektuell funktionsnedsättning och deras relation till sysselsättning och arbete

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Therése Andersson; [2024]
    Nyckelord :daily activity; employment; intellectual disability; labour market; post-school occupation;

    Sammanfattning : Studies and reports have shown that a significant portion of young individuals with intellectual disabilities who complete their studies at special needs upper-secondary school find themselves outside the labor market. Among these, a considerable number are described as being somewhere else, i.e., not in employment, education, or daily activities. LÄS MER

  2. 2. Vad görs och hur? Gymnasielärares intryck av kollaboration med specialpedagogiska resurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lilian Hemmingsson; [2023]
    Nyckelord :Collaborations; teachers; special pedagogy; individualized learning; didactics; hard of hearing.; Samarbeten; lärare; specialpedagogik; individanpassad undervisning; didaktik; hörselnedsättning.;

    Sammanfattning : Denna intervjustudie syftar till att undersöka gymnasielärares uppfattningar av samarbeten med specialpedagogiska resurser när det kommer till individanpassad undervisning där individplacerade elever med hörselnedsättning ingår. Ramfaktorteorin används som teoretisk utgångspunkt i analys av data. LÄS MER

  3. 3. ”Det krävs en speciell kunskap” : Att undervisa nyanlända gymnasieungdomar med kort eller ingen tidigare skolbakgrund

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kristin Häggkvist; [2023]
    Nyckelord :Språkintroduktion; elever med kort eller ingen tidigare skolbakgrund; re-produktion av underklass;

    Sammanfattning : During the two academic years 2014 and 2015 a great number of newly arrived pupils entered Swedish schools as a result of fleeing war and conflict in different parts of east Africa and the Middle East. Many of these pupils had no former or an interrupted schooling at the time of their arrival in Sweden. LÄS MER

  4. 4. Tillgången till skolbibliotek som tolkningsfråga. : En studie av hur grundskolerektorer tolkar skollagen och betydelsen det har för skolbiblioteksverksamheten.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Monica Zetterberg; [2023]
    Nyckelord :School library; Primary school principals; School librarian; Structuralism; Agency; Skolbibliotek; Grundskolerektorer; Skolbibliotekarie; Strukturalism; Aktörskap;

    Sammanfattning : The purpose of this master's thesis is to contribute with knowledge about how elementary school principals interpret of the School Act chapter 2, section 36§, which states that students in primary school, primary special school, special school, Sami school, upper secondary school and upper secondary special school must have access to school libraries. It explores the school principals perceptions of how the school library contribute to the education structure of their school in general and how their interpretation of the law impacts how the library operation is designed. LÄS MER

  5. 5. Specialdidaktiska verktyg och strategier för inkluderande religionskunskapsundervisning : Lärares tillämpning av specialdidaktiska verktyg och strategier i planeringen av inkluderande religionskunskapsundervisning

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ahmad A. Hafiz; Joakim Lagerstedt; [2023]
    Nyckelord :Didactics; High School; Inclusion; Religious education; Special Didactics; Special education; Upper secondary school; Didaktik; Högstadieskola; Inkludering; Religionsundervisning; Specialdidaktik; Specialpedagogik; Gymnasieskola;

    Sammanfattning : This work by Hafiz, A. A & Lagerstedt, J. (2023). Specialdidactic instruments and strategies for inclusive religious education - High school teachers' and upper secondary school teachers' way of working with all students as well as students with extra support and special needs. LÄS MER