Sökning: "Uppgiftsbank"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Uppgiftsbank.

  1. 1. Lärarstöd i programmering : En kartläggning av programmeringsstöd till lärare som undervisar imatematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Joar Severin; [2020]
    Nyckelord :Computer-programming; Teacher-aid; Teacher-instructions; Competence development; Assignment-bank; Mathematics education; Computer– programming education; Programmering; Lärarstöd; Lärarhandledning; Kompetensutveckling; Uppgiftsbank; Matematikundervisning; Programmeringsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka stöd som matematiklärare erbjudits relativt programmering i matematikundervisningen. Därtill avsåg studien att undersöka vad matematiklärare önskar av ett stöd relativt programmering i matematik. Två datainsamlingsmetoder användes: en webbaserad enkät, och en semistrukturerad intervju. LÄS MER

  2. 2. Elevers möjligheter att utveckla kreativt matematiskt resonemang genom lärarskapade problemlösningsuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Matematikdidaktik

    Författare :Daniel Larsson; [2020]
    Nyckelord :Problemlösningsuppgifter; problemlösning; matematisk problemlösning; CMR; resonemang;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med utgångspunkt i lärarskapade problemlösningsuppgifter undersöka elevers möjligheter till kreativt matematiskt resonemang, CMR, som innebär att eleven skapar en ny eller återupptäcker en för eleven glömd lösningsmetod. Studien genomförs som en kvalitativ uppgiftskategorisering där utvalda problemlösningsuppgifter ur Kunskapsmatrisens uppgiftsbank analyseras genom att undersöka möjligheten till imitation av lösningsmetod genom lärobokens övningar och exempel. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation mellan elever i matematiskt samarbete : Elever i grundskolans senare år kommunicerar då BBB och EPA metoden praktiseras

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Robert Schaller; [2019]
    Nyckelord :Math; Communication; Problemsolving; Pupils; Matematik; Kommunikation; Problemlösning; Elever;

    Sammanfattning : Genom att lyfta kommunikation som verktyg i matematisk problemlösning kan elevers möjlighet till måluppfyllelse öka. Kommunikation mellan elever i grundskolans senare år synliggörs i denna studie som även vill ge svar på i vilka former kommunikation visar sig. LÄS MER

  4. 4. Läromedelsanvändning i gymnasielärares matematikundervisning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Daiana Lungu; [2017]
    Nyckelord :gymnasieskolan; lärobok; läromedel; matematik; matematiklärare; undervisning;

    Sammanfattning : This thesis is about the use of textbooks and alternative teaching material in the mathematics teaching in high school. The study focuses on teaching and learning material, discusses in what way they meet the teaching purposes, and what factors are influencing the choice of textbooks and teaching material. LÄS MER

  5. 5. Hur tar man hand om elever som vill ha ett accelererande eller berikande stöd i matematik? : En fallstudie på en stor gymnasieskola i Stockholmsområdet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Håkan Larsson; [2016]
    Nyckelord :Acceleration; berikning; stöd; matematiskt begåvade elever; förmågorna.;

    Sammanfattning : En fallstudie på en stor gymnasieskola i Stockholmsområdet genomfördes under HT-2016, genom en kvalitativ semistrukturerad intervjustudie. Alla elva elever på skolan med ett accelererande eller berikande stöd i matematik, inom ramen för den egna klassen, ingår i studien tillsammans med deras åtta olika lärare. LÄS MER