Sökning: "Upphovsrättslagen"

Visar resultat 6 - 10 av 85 uppsatser innehållade ordet Upphovsrättslagen.

  1. 6. Deepfakes: ett upphovsrättsligt problem : En undersökning av det upphovsrättsliga skyddet och parodiundantagets samspel med AI-assisterade skapandeprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Daniel Atala Atala Labbé; [2022]
    Nyckelord :deepfakes; AI; artificial intelligence; immaterial law; copyright; copyright law; originality; precision and objectivity; free and independent choices; Infopaq; Levola-Hengelo; Painer; parody; parody exception; DSM directive; deepfakes; AI; artificiell intelligens; upphovsrätt; URL; Upphovsrättslagen; originalitetskrav; parodiundantaget; parodi; bearbetning; självständig bearbetning; skapandeprocess; Infopaq; Painer; Levola-Hengelo; DSM-direktivet; fotorätt; djupfejk; fria och självständiga val; precision och objektivitet;

    Sammanfattning : In the age of digitalizarion several new ways of creating immaterial property have sprung up due to the resurgence of artificial intelligence (AI). This has paved the way for different kinds of tech including the assistance of AI in a more normalized way. A prominent variation of this tech is called "deepfake". LÄS MER

  2. 7. Rätten att citera – Om citatreglernas innebörd och räckvidd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Simon Johansson; [2022]
    Nyckelord :förmögenhetsrätt; immaterialrätt; EU-rätt; citaträtt; citat; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Both copyright law and design law provide rules that limit the exclusive rights of the rightsholders in order to allow users to quote protected works and other protected subject matter. Such rules are prescribed in section 22 of the Swedish Copyright Act (SFS 1960:729), section 7 paragraph 3 of the Swedish Design Protection Act (SFS 1970:485) and article 20. LÄS MER

  3. 8. Den digitala erans konsttjuvar? En upphovsrättslig undersökning av vad som utgör intrång i upphovsmannens ensamrätt, i ljuset av NFT:ernas framfart

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Hannah Horndahl Vilör; [2022]
    Nyckelord :civilrätt; private law; immaterialrätt; intellectual property; civilprocessrätt; civil procedure law; upphovsrätt; copyright; copyright law; NFT; Non-fungible tokens; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Non fungible tokens (NFTs) are a growing technological phenomenon that possibly could be the future market for art, music, photographs and other works of art in all shapes and forms – selling for values equivalent to the price tags of physical art. The market is geographically flexible, with a world spread clientele and infinite possibilities. LÄS MER

  4. 9. Deepfakes: ett upphovsrättsligt problem : En undersökning av det upphovsrättsliga skyddet och parodiundantagets samspel med AI-assisterade skapandeprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Daniel Antonio Atala Labbé; [2022]
    Nyckelord :deepfakes; copyright; parody exception; parody; parodies; AI; artificial intelligence; adaptation; adaptations; DSM; EU; Infopaq; Painer; Levola-Hengelo; deepfakes; upphovsrätt; URL; djupfejk; infopaq; EU; WIPO; parodi; parodiundantag; upphovsrättslagen; bearbetning; beroende bearbetning; självständig bearbetning; DSM; Levola-Hengelo; Painer; artificiell intelligens; AI; immaterialrätt;

    Sammanfattning : In the age of digitalization several new ways of creating immaterial property have sprung up due to the resurgence of artificial intelligence (AI). This has paved the way for different kinds of tech including the assistance of AI in a more normalized way. A prominent variation of this tech is called "deepfake". LÄS MER

  5. 10. Den grafiska interaktionen : en jämförelse mellan svensk och amerikansk upphovsrätt i syfte att utröna hur det grafiska användargränssnittet skyddas idag, samt hur ett framtida skydd kan utformas

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Louisa Nikolaisen; Matvey Kondratenko; [2021]
    Nyckelord :Affärsrätt; Affärsjuridik; Immaterialrätt; Europeisk rätt; Amerikansk immaterialrätt; Grafiska användargränssnitt; GUI; Sui generis; Upphovsrätt; Europeisk upphovsrätt; Gamingindustrin;

    Sammanfattning : Gamingindustrin utgör idag en stor, globaliserad marknad, där spelutvecklingsprocessen kan medföra utgifter som uppgår till flera miljarder svenska kronor. En viktig del av moderna spel är det grafiska användargränssnittet, s.k. GUI, som är den interaktiva, grafiska yta med vilken en spelare interagerar. LÄS MER