Sökning: "Uppköp"

Visar resultat 1 - 5 av 141 uppsatser innehållade ordet Uppköp.

  1. 1. Den goda viljans förmåga att skapa goda förvärv : Påverkar reaktionen på aktiemarknaden efter ett uppköp avskrivningen av goodwill?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Kajsa Björklund; Kerstin Falk; [2020]
    Nyckelord :Goodwill; Abnormal aktieavkastning; nedskrivning; resultatmanipulering; uppköp; effektiva marknadshypotesen;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar undersöka om det finns ett samband mellan reaktionen på stockholmsbörsen direkt efter ett uppköp tillkännages och hur svenska börsnoterade företag har valt att genomföra goodwillavskrivningar de efterföljande två åren. Studien har begränsats till företag med huvudkontor i Sverige inom tidsperioden 2011–2016, detta gav ett slutgiltigt urval på 74 företag. LÄS MER

  2. 2. Lokalisering av huvudkontor bland Sveriges största företag : En studie om drivkrafter som förklarar huvudkontorens lokalisering

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper; Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Rebecca Jarlheden; Lovisa Larsdotter; [2019]
    Nyckelord :Branschtillhörighet; drivkraft; flytt; huvudkontor; inflyttningar; lokalisering; skatter; storlek; utflyttningar; ägarförändringar; ägarstruktur;

    Sammanfattning : Utflyttningar av huvudkontor ökade kraftigt i Sverige under slutet av 1990-talet och medförde en stor debatt i det svenska näringslivet. Ämnet fick även ökad uppmärksamhet i ekonomisk forskning eftersom det befarades leda till långsiktiga negativa effekter för samhället. LÄS MER

  3. 3. Uppköp eller nedköp?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Viggo Bastigkeit Ericstam; Johan Eriksson; Arvid Widén; [2019]
    Nyckelord :Börsintroduktion; Företagsförvärv; Långsiktig prestation; Norden; Kvantitativ studie; Business and Economics;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker inverkan av förvärv på nyligen börsintroducerade företags långsiktiga prestation. Studien kombinerar teorier om börsintroduktioners prestation på lång sikt respektive teorier om hur förvärv påverkar ett företags prestation. LÄS MER

  4. 4. Organisationskulturella skillnader och dess samband med styrning : En fallstudie av ett multinationellt företag och dess uppköp

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Cornelia Winter; Sofia Ouchterlony; [2019]
    Nyckelord :Organisationskultur; styrning; uppköp sammanslagningar; huvudkontor; autonomi; internationellt företagande;

    Sammanfattning : Organisationskultur, styrning och uppköp är ämnen som separat har forskats mycket kring inom internationellt företagande, men forskning som för dessa samman finns i liten omfattning. Denna studie kombinerar dessa begrepp och syftar därmed till att undersöka vilket samband skillnader i organisationskultur har med hur ett huvudkontor styr uppköpta enheter. LÄS MER

  5. 5. 99 år i arbetarrörelsens tjänst - vad hände sen? - En studie om vad som skedde med Värmlands Folkblad då den köptes upp av Nya Wermlands-Tidningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elias Andersson; Marc Skogelin; [2018-09-07]
    Nyckelord :Värmlands Folkblad; VF; Nya Wermlands-Tidningen; NWT; Uppköp; Ägarkoncentration; Kommersialisering; Kvantitativ innehållsanalys.; Värmlands Folkblad; VF; Nya Wermlands-Tidningen; NWT; Acquisition; Market concentration; Commercialization; quantitative content analysis;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how the acquisition of the newspaper Värmlands Folkblad by their largest regional competitor affected the content of the news in Värmlands Folkblad. These effects are studied by examining the subjects, the places and the actants that are represented in the news, before and after the acquisition. LÄS MER