Sökning: "Upplevelse av bemötande på akutmottagningen"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden Upplevelse av bemötande på akutmottagningen.

  1. 1. Patienters upplevelse av vårdpersonalens bemötande på akutmottagning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Martin Löthberg; [2024]
    Nyckelord :Patient experience; emergency department; treatment; emergency care; nursing; caring sciences; Patientupplevelser; akutmottagning; bemötande; akutsjukvård; omvårdnad; vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige besöker cirka 1,6 miljoner personer 19 år eller äldre årligen akutmottagningar. En stor andel av klagomålen inom hälso-och sjukvård baseras på bemötandet där dåligt bemötande är förenligt med sämre patientsäkerhet, mer resurskrävande vård och sjukare patienter. LÄS MER

  2. 2. Patienters upplevelser av bemötandet på akutmottagningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Alva Mjöbäck; Tuva Olsson; [2024]
    Nyckelord :Communication; information; participation; emergency department; patient experience; patients; Kommunikation; information; delaktighet; akutmottagning; patientupplevelse; bemötande; patienter;

    Sammanfattning : Introduktion: Sjukhusens akutmottagningar präglas av överbeläggning, hög arbetsbelastning och stress vilket ställer stora krav på sjuksköterskans kompetens. Majoriteten av de klagomål som lämnas efter kontakt med hälso- och sjukvården handlar om bristande kommunikation och delaktighet. LÄS MER

  3. 3. Patienters upplevelse av det vårdande mötet med sjuksköterskan på en akutmottagning. : En kvalitativ litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Rebecca Johnsson; Filippa Holst; [2024]
    Nyckelord :Patienten; Sjuksköterskan; Upplevelser; Vårdmötet;

    Sammanfattning : Abstrakt  Bakgrund: Akutmottagningen är en del av hälso- och sjukvårdens system där vårdmötet ofta blir kort och snabbt, detta gör att sjuksköterskans och patientens förståelse för varandra blir viktiga. Eftersom många av patienterna befinner sig i en sårbar situation är det viktigt att vara tydlig och informera patienten för att de ska få en känsla av ett vårdande möte. LÄS MER

  4. 4. Gör vi allt vi kan? : Sjuksköterskors upplevelser av att bemöta kvinnor på akutmottagningen som har utsatts för våld i nära relation. En allmän litteraturöversikt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Linnéa Thelin; Alexandra Vallevi Dytlow; [2023]
    Nyckelord :akutmottagning; bemötande; kvinnor; omvårdnad; sjuksköterska; upplevelse; våld i nära relation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Våld mot kvinnor är ett globalt folkhälsoproblem och en kränkning mot kvinnors mänskliga rättigheter. Våldet kvinnor utsätts för sker ofta i en nära relation, av en nuvarande eller före detta manlig partner. De kvinnor som söker hjälp vänder sig oftast till akutmottagningar. LÄS MER

  5. 5. Patienters upplevelse av vårdpersonalens bemötande på akutmottagningen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Kajsa Andersson; [2023]
    Nyckelord :Emergency department; encounter; patient experience; Akutmottagning; bemötande; patientupplevelser;

    Sammanfattning : Introduktion: Vistelsen på akutmottagningen präglas av möten med flera olika vårdprofessioner. När vårdpersonalen engagerar patienten i en öppen dialog ökar patienternas delaktighet samt patientsäkerheten. Bristande bemötande kan leda till att patientsäkerheten äventyras samt onödiga kostnader då obefogade åtgärder genomförs. LÄS MER