Sökning: "Upplevelsebaserad inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Upplevelsebaserad inlärning.

  1. 1. Utökad verklighet som ett digitalt verktyg för undervisningen i gymnasieskolan : En kvalitativ utforskande studie om dess styrkor och svagheter

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Tony Hay Werner; [2022]
    Nyckelord :extended reality; XR; qualitative study; Swedish tertiary school; science education; utökad verklighet; XR; kvalitativ studie; svenska gymnasieskolan; naturvetenskaplig undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska nyckelintressenters uppfattningar om potentialer och hinder med utökad verklighet (XR) i gymnasieundervisning, speciellt inom matematik- och fysikämnena där det finns flertalet abstrakta moment som elever har svårt för. Ett vidare syfte är att med stöd i studiens resultat utforma riktlinjer som förslag på hur XR kan användas och inte användas i skolan. LÄS MER

  2. 2. Språkstörning och lärande - praktisk-estetiska aktiviteter i en upplevelsebaserad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gunilla Olin; Cecilia Petersson; [2015]
    Nyckelord :lärande; motivation; praktisk-estetiska uttrycksformer; språkstörning; stöttning; upplevelsebaserad undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktGunilla Olin och Cecilia Petersson (2015). Språkstörning och lärande – praktisk-estetiska aktiviteter i en upplevelsebaserad inlärning. Language impairment and learning – practical-aestethic activities in an informal setting. Skolutveckling och Ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER

  3. 3. Förskolepedagogers syn på utomhuspedagogik - Preschool teachers´ view on outdoor education in different environments

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Evelina Ringhov; Sandra Persson; [2014]
    Nyckelord :närmiljö; utevistelse; utomhuspedagogik; upplevelsebaserad inlärning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att belysa aktiva förskolepedagogers tankar och funderingar om utomhuspedagogik. En dag på en förskola är inte den andra lik och inte minst pedagogers syn på utevistelse skiljer sig åt. LÄS MER

  4. 4. Aktivt deltagande och intresse gynnar inlärning – fyra lärare om sin NO-undervisning på lågstadiet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jenny Wikensten; Sarah Ståhlman; [2013]
    Nyckelord :Naturvetenskap; NO-undervisning; Lgr11; intresse;

    Sammanfattning : SammanfattningVi ville med denna studie undersöka hur några lärare på lågstadiet undervisar i de naturorienterande ämnena(biologi, fysik och kemi) för att deras elever ska kunna nå kunskapskraven som numera finns i slutet av årskurstre. Vi ville också titta närmare på vad lärarna gör för att skapa intresse för NO hos eleverna samt hur de tar redapå vad eleverna kan och har lärt sig i NO. LÄS MER

  5. 5. "Jag vill ha ett bra jobb" : En kvalitativ studie om några elevers och pedagogers uppfattningar om vad som påverkar elevers motivation till skolarbete.

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Viktoria Karlfeldt; Linnea Uebel; [2013]
    Nyckelord :Motivation; motivation; pedagogik; lärare; learning; elever; klassrum; arbetsformer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka några elevers och pedagogers uppfattningar om vilka faktorer som påverkar elevernas motivation till skolarbete. För att få svar på dessa frågor gjordes en studie där vi genom kvalitativa intervjuer låtit nio elever och fyra pedagoger från två skolor tala om sina upplevelser av motivation i skolan. LÄS MER