Sökning: "Upplevelsekonsumtion"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Upplevelsekonsumtion.

  1. 1. En idrottsarena bortom det fysiska rummet : En studie kring besökares förväntningar av en virtuell arena inklusive avgörande nyckelfaktorer för användarens avsikt att besöka den virtuella arenan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Ebba Lagergren; [2021]
    Nyckelord :Virtual arena; Virtual reality VR ; Sport media consumption SMC ; Technology acceptance; Spectatorship; UTAUT; UTAUT 2; Virtuell arena; Virtual reality VR ; Sport media consumption SMC ; Teknikacceptans; Åskådare; UTAUT; UTAUT 2;

    Sammanfattning : Utveckling inom digitala- och sociala medier håller på att omdefiniera hur åskådarskap kommer se ut i framtiden. I kombination med en pandemi och en global klimatkris ställer det nya krav på hur sportarenor kan generera besökare till sina evenemang. LÄS MER

  2. 2. Värna Vårda Visa! : Bevarandet av kulturarv och dess roll inom upplevelseturismen ur ett producentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Victoria Blomberg; Julia Wolf; [2016]
    Nyckelord :Cultural Heritage; Interaction; Tourism; Experiences; Local History Society; Destination Development; Experience Consumption; heritage attractions; heritage tourism; Producer Perspective; Kulturarv; Interaktion; Turism; Upplevelser; Hembygdsförening; Destinationsutveckling; Upplevelsekonsumtion; Kulturarvs attraktioner; Kulturarvsturism; Producentperspektiv;

    Sammanfattning : Vår uppsats handlar om hembygdsföreningeni rollen som turistisk aktör. Vi granskar vilka drivkrafter som aktören uppvisar samt hur dessa påverkar synen på modernisering och digitalisering inom den egna föreningen. Vi vill också lyfta fram hembygdsförening som en vagga i vårt kulturarv. LÄS MER

  3. 3. Tillsammans: En studie av gemenskap och samhörighet i upplevelsekonsumtion

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emil Gemfors; Noa Bachner; [2012]
    Nyckelord :Upplevelsekonsumtion; Consumer Culture Theory; Generation Y; identitet och konsumtion; delade upplevelser.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsens titel: Tillsammans: en studie av gemenskap och samhörighet i upplevelsekonsumtion Seminariedatum: 2012­‐05­‐29 Ämne/kurs: FEKN90, Examensarbete i Marknadsföring, masternivå 30 HP Författare: Noa Bachner och Emil Gemfors Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: Upplevelsekonsumtion, Consumer Culture Theory, Generation Y, identitet och konsumtion, delade upplevelser. Syfte: Syftet är att, genom en kvalitativ studie av upplevelsekonsumenter, bidra till teori inom upplevelsekonsumtion och fördjupa förståelsen för vilken roll gemenskap och samhörighet spelar vid konsumtion av upplevelser. LÄS MER

  4. 4. En tvättäkta historia? storytelling som marknadsföringsstrategi

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Rebecca Gustafsson; Charlotte Lund; Tanja Olsson; [2010]
    Nyckelord :kulturverksamheter; storytelling; upplevelsekonsumtion; konsumtionssamhälle; identitetsskapande; marknadsföringsstrategi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Avsikten är att undersöka kulturverksamheters externa marknadskommunikation utifrån antagandet att dessa verksamheter använder storytelling som marknadsföringsverktyg. Frågeställningar som ämnas besvaras är; Hur uttrycks storytelling i kulturverksamheters tryckta marknadskommunikation? Hur uttrycks storytelling i kulturverksamheters internetbaserade marknadskommunikation? Metod: Utifrån valda teorier har en relevant metod arbetats fram. LÄS MER

  5. 5. Nöjescentrum : en fallstudie av upplevelsekonsumtion!

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Johanna Holmberg; Therese Kähr; [2006]
    Nyckelord :fallstudie; marknadsundersökning; turism; nöjescentrum;

    Sammanfattning : The society today, reflects a high welfare, where the human being has a better financial position than before. This has generate that more money is spend on pleasure and events. A result of that can be the development of a new line of business; The industry of experience. This kind of branch is fast growing in the Swedish labour market. LÄS MER