Sökning: "Uppmärksamhetsstörning med hyperaktivitet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Uppmärksamhetsstörning med hyperaktivitet.

  1. 1. Effekterna av samspelsträning för barn med ADHD : En systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Terese Nilsson; Ulrika Lundgren; [2020]
    Nyckelord :Interventioner; attention deficit hyperactivity disorder; social interaktion; behandlingsresultat.;

    Sammanfattning : Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är en varaktig neuropsykiatrisk funktionsnedsättning med symtom som hyperaktivitet, impulsivitet och uppmärksamhetsstörning, eller en kombination av dessa. Bland barn och ungdomar är det en av de vanligaste neuropsykiatriska funktionsnedsättningarna och kan leda till svårigheter med självkontroll, tålamod och sociala interaktioner. LÄS MER

  2. 2. Interventioner för vuxna med ADHD och dess tillämpning till upplevda svårigheter inom arbetslivet : En litteraturöversikt med systematik

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Maria Sellander; Emelie Wikner; [2020]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Uppmärksamhetsstörning med hyperaktivitet; Psykoedukation; Kognitiv beteendeterapi; Mindfulness; Stödjande insatser; Arbetsförmåga;

    Sammanfattning : Kärnsymptomen inom ADHD innefattar hyperaktivitet/ impulsivitet, och ouppmärksamhet. Ytterligare symptom är nedsättningar i exekutiv funktion, känslo- och beteendemässig reglering och en ökad känslighet för stimuli. Inom arbetslivet blir bristande exekutiva funktioner och sociala interaktioner påtagliga för vuxna med ADHD. LÄS MER

  3. 3. Skolsköterskors hälsofrämjande arbete för barn med ADHD

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Gunilla Wingbro-Carlsson; Lena Matsson; [2016]
    Nyckelord :pupil mental health health promotion measures nursing; elev psykisk ohälsa hälsopromotion åtgärder omvårdnad;

    Sammanfattning : Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD) är en uppmärksamhetsstörning med hyperaktivitet som drabbar cirka 3-5 procent av barn i skolåldern. Skolan har inflytande på barns liv och det finns ett samband mellan elevers psykiska hälsa och skolresultat. LÄS MER

  4. 4. ”… det är ju en hur normal sak som helst att ha ADHD…”

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sanna Godén; [2013]
    Nyckelord :ADHD;

    Sammanfattning : ADHD är en neuropsykiatrisk diagnos och ett omtalat fenomen både i den medicinska och sociala världen. Studier visar att tre till sex procent av alla barn i Sverige är diagnostiserad med ADHD och att det är cirka tre gånger vanligare med ADHD hos pojkar än hos flickor. LÄS MER

  5. 5. En geting kan vara lugn också : En fenomenografisk studie om lärares och elevers uppfattningar om diagnosen ADHD

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Amanda Liljegräs; Catrine Eriksson; [2011]
    Nyckelord :ADHD; fenomenografi; funktionshinder; hyperaktivitet; symtom; uppmärksamhetsstörning;

    Sammanfattning : Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) är en relativt vanlig funktionsnedsättning hos elever i svenska skolor. Det är ett så kallt dolt handikapp då det inte syns på eleven att han/hon har ADHD. De symtom som utmärker diagnosen ADHD är bristande uppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet. LÄS MER