Sökning: "Uppsägningsprocess"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Uppsägningsprocess.

  1. 1. Arbetsmarknadens parter blir lagstiftare - En analys av processen bakom nya LAS

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Hugo Möller; Hannah Land Palmér; [2024]
    Nyckelord :The Main Agreement; the new Employment Protection Act; objective reason; order of priority; remaining in employment; Law and Political Science;

    Sammanfattning : År 2022 genomfördes den största reformen av lagen (1982:80) om anställningsskydd (anställningsskyddslagen) någonsin. Processen var historisk eftersom ändringarna grundades i en överenskommelse mellan arbetsmarknadens parter, Huvudavtal om trygghet, omställning och anställningsskydd. LÄS MER

  2. 2. Glöm inte bort att stötta chefen! : En kvalitativ studie av chefers upplevelser av socialt stöd i samband med en uppsägningsprocess

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Sara Berglund; [2017]
    Nyckelord :Socialt stöd; uppsägningsprocess; chefsroll;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att en uppsägningsprocess inte bara påverkar medarbetaren som blir uppsagd utan även chefen som måste leverera uppsägningsbeskedet. Trots detta uppmärksammas sällan chefernas upplevelser av en uppsägning. LÄS MER

  3. 3. Att meddela ett uppsägningsbesked - en empirisk studie om chefers upplevelser av en uppsägningsprocess

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sanna Andersson; Sandra Andrén; [2013]
    Nyckelord :Chef; chefsroller; copingtekniker; upplevelse; uppsägningsprocess; uppsägningssamtal;

    Sammanfattning : Studien är en empirisk undersökning där syftet har varit att skapa en förståelse över hur det är att vara chef i en uppsägningsprocess som beror på arbetsbrist. Frågeställningen som har legat till grund för att uppnå syftet har varit: Hur upplever chefer uppsägningsprocessen vid arbetsbrist? Med hjälp av en kvalitativ metod i form av fyra stycken ostrukturerade intervjuer har empiriskt material blivit insamlat. LÄS MER

  4. 4. Uppsägningar med ett kundorienterat perspektiv

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Sara Byrlind; [2010]
    Nyckelord :service management; intern marknadsföring; intern kund; långsiktiga kundrelationer; deltidsmarknadsförare; human resources; uppsägningar; personalpolitik; avvecklingsprocess; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att, utifrån service management-teorier om långsiktiga kundrelationer, förstå hur relationen mellan företag och uppsagda medarbetare påverkas under och efter en uppsägningsprocess. Utifrån syftet bidrar studien teoretiskt till service management-forskningen genom att utöka dess användningsområde till att innefatta interna kunder i uppsägnings-processer. LÄS MER

  5. 5. Individen bakom beskedet - En kvalitativ studie av chefens upplevelse av uppsägningsprocessen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Nilsson Larsson; [2009]
    Nyckelord :Uppsägare; Uppsägningsprocess; Relationer; Roller; Känslor;

    Sammanfattning : Arbetsmarknaden i Sverige har, likt övriga världen, påverkats av den finanskris som inleddes under 2008. Detta har medfört att fler i ansvarspositioner ställs inför beslutet att säga upp medarbetare. Syftet med undersökningen är att öka förståelsen för uppsägarens upplevelser av att genomföra uppsägningar. LÄS MER