Sökning: "Uppsala model of internationalization"

Visar resultat 1 - 5 av 92 uppsatser innehållade orden Uppsala model of internationalization.

  1. 1. Psychic Distance ur ett e-handelsperspektiv : En systematisk litteraturstudie

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Maja Ticehurst Falk; [2023]
    Nyckelord :Internationalization; Uppsala model; Psychic distance; Virtuality trap E-commerce; Systematic literature review; Internationalisering; Uppsalamodellen; Psychic distance; Virtuality trap E-handel; Systematisk litteraturstudie;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker internationaliseringsprocessen av e-handelsbolag med fokus på hur psychic distance, ett koncept som hanterar upplevda skillnader i bland annat språk, kultur och politik mellan olika marknader, spelar in i internationaliseringen. Syftet med studien är alltså att undersöka vad den befintliga litteraturen inom fältet för International Business studier säger om sambandet och vilken roll psychic distance spelar i internationaliseringen av e-handelsbolag. LÄS MER

  2. 2. The Internal Mechanisms of an International Arms Trade Network - The Case Study of Armscor Global Defense : The applicable network perspective of the Uppsala model for a multinational enterprise.

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Albin Brahimi; Danielle Lee; [2022]
    Nyckelord :Innovation; entrepreneurship; arm dealers; defense sector; internationalization; globalization; networking theory; Uppsala model; risk management;

    Sammanfattning : The process by which a firm internationalizes has long been a topic of discussion in academia. Several models, hypotheses, and theories have been created to explain how a company expands and sells its products to a new market. However, each industry and pathway to internationalization has yet to be explored. LÄS MER

  3. 3. Från startlinjen till målsnöret : En kvalitativ flerfallsstudie med komparativa inslag om ÖTILLÖ och Tough Vikings resa från uppstart till internationellt erkända sporter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Philip Axelsson; Gustaf Eklund; [2022]
    Nyckelord :ÖTILLÖ; Tough Viking; Swimrun; OCR; Internationalization; Market; Sports Entrepreneur; First Mover; ÖTILLÖ; Tough Viking; Swimrun; OCR; Internationalisering; Marknad; Sportentreprenör; First Mover;

    Sammanfattning : Sportmarknaden har växt kraftigt under en längre period och är nu en viktig industri där allt fler aktörer konkurrerar om individers åtråvärda tid. Således har marknaden blivit betydligt mer kommersiell och ett sätt att undvika denna konkurrens är att skapa en ny sport. LÄS MER

  4. 4. Från Sverige till världen - hur internationaliserar man (vitt) snus? En fallstudie om internationaliseringsprocessen för en digital SME som säljer en ny produkt

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Malin Alkbrant; Emil Widhagen; [2022]
    Nyckelord :Internationalization; Born Global; The Uppsala Model; Digital SME; New-to-the-world;

    Sammanfattning : Internationalization is and will always be important for companies that have ambitions to grow and an international vision to expand to countries beyond the domestic market. In an increasingly digital world, much is changing in how companies internationalize, and this applies to a very high degree to companies that sell a product that has not previously been on the market. LÄS MER

  5. 5. How to characterize internationalization speed : A qualitative study of Born digitals’ internationalization processes.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Börjesson; Katarina Tiberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : During the last few years, there has been a shift from a physical to a digital focus within companies. In line with the digital transformation, the number of born digitals has increased in the market. Born digitals often exclude stages in the traditional internationalization theories and use different strategies to reach new markets rapidly. LÄS MER