Sökning: "Uppsala-modellen"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Uppsala-modellen.

  1. 1. Psykiskt avstånds roll i Lamcoprojektet 1958-1967 : En studie av det teoretiska begreppet psykiskt avstånd under Grängesbergsbolagets nyetablering i Liberia 1958-1967

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Jakob Wåhleman; [2016]
    Nyckelord :Psykiskt avstånd; Uppsala modellen; Grängesbergsbolaget; Lamco; Liberia;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en studie med fokus på det teoretiska begreppet psykiskt avstånd. Det introducerades av Johansson och Vahlne på 70-talet som en del av Uppsalamodellen, en modell som beskriver ett företags internationaliseringsprocess och etablering på nya marknader. LÄS MER

  2. 2. Spridningen av innovationer : En studie på små innovativa verksamheter på lokal och global nivå.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Lovemalm Filip; Music Muhamed; [2015]
    Nyckelord :Innovationsnätverk; Diffusion av innovation; Femte generationens innovationsprocess; Born Global; Uppsala-modellen; Psykiskt och fysiskt avstånd; Etableringskedjan;

    Sammanfattning : Författarna till detta examensarbete har intresserat sig över hur innovationer kan sprida sig till olika nationer genom exempelvis små innovativa verksamheter. I denna forskningsstudie undersöker författarna hur innovationer sprider sig till andra nationer och om innovationsspridningen kan relateras till en internationaliseringsmodell, delforskningsfrågan grundar sig i Rothwells femte generationens innovationsprocess. LÄS MER

  3. 3. Affärskulturella skillnader på en globaliserad marknad : en studie kring affärskulturella skillnader mellan Sverige och Japan

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Carl-Jacob Lernäs; [2013]
    Nyckelord :Affärskultur; Etableringsstrategi; Ekonomi; Internationalisering; Kultur; Japan; Sverige;

    Sammanfattning : Japan är en av Sveriges viktigaste exportmarknader och en av de största ekonomierna i världen. Det finns en lång historia av handel mellan länderna och de flesta stora svenska företag finns representerade i Japan. LÄS MER

  4. 4. Framgångsfaktorer för multinationella nybyggare : En komparativ studie av Cramos och Volvo Lastvagnars expansion i Östeuropa

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jakob Söderbaum; Robert Aldrich; [2011]
    Nyckelord :The Uppsala model; Nordic MNCs; greenfield and acquisitions; Eastern Europe; Uppsala-modellen; Nordiska multinationella företag; egna etableringar och företagsförvärv; Östeuropa;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks viktiga framgångsfaktorer vid internationell expansion på tillväxtmarknaderna i centrala Östeuropa. Expansionsprocesserna hos Cramo och Volvo Lastvagnar jämförs med utgångspunkt i ett teoretiskt ramverk där Uppsala-modellen står i centrum, kompletterad med grundläggande teoretiska förutsättningar avseende egna etableringar respektive företagsförvärv samt avseende tillväxtmarknader. LÄS MER

  5. 5. Teori och Praktik :  En studie beträffande svensk forskning om internationalisering i svenska företag och dess relevans för praktiker utifrån Handelskammaren, Exportrådet och forskare

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro universitet

    Författare :Malin Fredriksson; Angela Grimaldi; [2011]
    Nyckelord :Marknadsföringsforskning; Marknadsföringsteori; Kunskap; Internationalisering; Internationaliseringsprocess; Uppsala-modellen.;

    Sammanfattning : Title: Theory and Practice: A study of Swedish Research on the Internationalization in Swedish Business and its Relevance to Practice´s, according to The Camber of Commers, Swedish Trade Council and researchers. Main issue: Within marketing science, there is an general ongoing discussion about the gap between researchers and practitioners, this leads to the thesis main issue on whether the Swedish marketing research conducted in the internationalization of Swedish companies, is relevant to practitioners and provides essential tools for practitioners to applicable in real business situations. LÄS MER