Sökning: "Uppsalamodellen"
Visar resultat 11 - 15 av 50 uppsatser innehållade ordet Uppsalamodellen.
11. Ett svenskt detaljhandelsföretags internationaliseringsstrategi : en studie om att internationalisera i en digitaliserad tid
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Forskning inom området internationalisering har kritiserats för att inte ta hänsyn till effekten av digitaliseringen. Syftet med studien var att se om befintlig forskning inom området internationalisering kunde förklara en nutida internationaliseringsstrategi för ett svenskt detaljhandelsföretag. LÄS MER
12. Hur utvecklas förtroende? : En studie om ett litet svenskt företags internationella relationer.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I dagens globala samhälle finns det stora möjligheter för företag att nå internationella marknader. Om företag väljer att expandera till dessa internationella marknader möts de av olika utmaningar. LÄS MER
13. Företagsexpansion på världsmarknaden : En kvalitativ studie om hur Born Globals anskaffar kunskap inför internationaliseringsprocessen
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Syftet med studien är att skapa en djupare insikt om Born Globals-företags kunskapsanskaffning inför en snabb internationalisering. Studien avser även att undersöka hur internationaliseringen skiljer sig från tidigare modeller. LÄS MER
14. Internationaliseringens risker och möjligheter på en komplex marknad : En studie om SEB:s etablering i Kina
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Sedan 1980-talet har avregleringen av den finansiella sektorn öppnat nya vägar för svenska bankers internationalisering. Detta har inneburit att de svenska storbankerna i allt större utsträckning blickat utanför Sveriges gränser. Men processen att etablera sig på en ny marknad utomlands är inte riskfri. LÄS MER
15. Destination Japan : En studie av svenska företag med etablerade dotterbolag på den japanska marknaden.
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Japan är världens tredje största ekonomi och skulle därav kunna anses vara en attraktiv marknad för svenska företag. Även om Japan anses vara en attraktiv marknad för svenska företag, återstår fortfarande faktum att länderna skiljer sig åt gällande kultur, värderingar och seder vilket kan medföra svårigheter för svenska företag när de försöker etablera sig på den japanska marknaden. LÄS MER