Sökning: "Uppsalamodellen"
Visar resultat 16 - 20 av 50 uppsatser innehållade ordet Uppsalamodellen.
16. Markanvisningsförfarandet i Uppsala kommun : Hur underbygger man beslut?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : This paper investigates how markanvisningar contribute to a fair construction market. It’s a method to exploit ground through construction companies and the municipality is responsible for the decision process. Markanvisningsförfarandet has faced criticism from actors meaning it’s not a transparent method to assign ground. LÄS MER
17. Svenska mikroföretags internationaliseringsprocess
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Sveriges företag består idag av en femtedel mikroföretag, trots detta finns ingen direkt forskning på hur en internationaliseringsprocess går till. Det svenska modet är representerat världen över och majoriteten av dessa bolag är just mikroföretag. LÄS MER
18. Psykiskt avstånds roll i Lamcoprojektet 1958-1967 : En studie av det teoretiska begreppet psykiskt avstånd under Grängesbergsbolagets nyetablering i Liberia 1958-1967
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats är en studie med fokus på det teoretiska begreppet psykiskt avstånd. Det introducerades av Johansson och Vahlne på 70-talet som en del av Uppsalamodellen, en modell som beskriver ett företags internationaliseringsprocess och etablering på nya marknader. LÄS MER
19. Riskera, det nya internationalisera : En studie om svenska SMFs riskhantering i tillväxtländer i Afrika
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Studien ämnar beskriva hur svenska små till medelstora företags riskhantering genomförs innan och under sin internationaliseringsprocess till tillväxtmarknad i Afrika. Därmed också se till hur stor del av riskerna som är identifierade innan internationaliseringen, och vilka som upptäcks och hanteras lokalt på den nya marknaden. LÄS MER
20. The effects of the institutional context on a foreign company´s entry strategy when entering an emerging market : A case study: Väderstad-Verken AB
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Background: More foreign companies expand into emerging markets and such markets differ from developed ones. Emerging markets present opportunities and challenges for foreign companies. Challenges include many environmental factors, cultural differences, economic uncertainties and weak institutions. LÄS MER