Sökning: "Uppsalamodellen"
Visar resultat 6 - 10 av 50 uppsatser innehållade ordet Uppsalamodellen.
6. Möjligheter och hinder för bolag verksamma i Dubai : En kvalitativ studie om Gulf Agency Company
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Detta är en studie om affärskulturen i Dubai, ett emirat tillhörande Förenade arabemiraten. Undersökningen har genomförts via intervjuer med det multinationella företaget Gulf Agency Company vilket givit en större kunskap om hur företagets etablering i Dubai gått till och hur de idag bedriver sin verksamhet på marknaden. LÄS MER
7. Från startlinjen till målsnöret : En kvalitativ flerfallsstudie med komparativa inslag om ÖTILLÖ och Tough Vikings resa från uppstart till internationellt erkända sporter
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Sportmarknaden har växt kraftigt under en längre period och är nu en viktig industri där allt fler aktörer konkurrerar om individers åtråvärda tid. Således har marknaden blivit betydligt mer kommersiell och ett sätt att undvika denna konkurrens är att skapa en ny sport. LÄS MER
8. Internationaliseringsmotiv till Österrike för svenska små och medelstora företag
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Den här kandidatuppsatsen syftar till att undersöka möjliga internationaliseringsmotiv till Österrike för svenska små och medelstora företag och utforma ett underlag till vidare forskning på området. Uppsatsen uppmuntrar vidare en studie baserad på små och medelstora svenska företag som har etablerat sig i Österrike eftersom dessa utgör en stor andel av samtliga verksamheter i Sverige och även EU, och de svenska företagen har ökat sin internationalisering på senare tid. LÄS MER
9. International entrepreneurship orientation within Swedish born global companies in the ear- and headphone industry
Master-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : We have all read about the rapid development of today’s business landscape as well as the increase in globalization. Companies are forced to operate in new ways in order to stay competitive. At the same time, globalization has opened up new business opportunities for companies. LÄS MER
10. INTERNATIONALISERING AV SVENSKA SMÅ- OCH MEDELSTORA MJUKVARUFÖRETAG I KINA : Faktorer som påverkar internationaliseringen
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi; Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Anledningen till varför företag vill internationalisera sig är många, det kan exempelvis vara av ekonomiska skäl eller att företaget behöver större marknad. Tidigare studier visar att i dagsläget sker internationaliseringsprocess i en snabbare takt jämfört med stegvis process som Uppsalamodellen beskriver. LÄS MER