Sökning: "Ur och skur"
Visar resultat 16 - 20 av 93 uppsatser innehållade orden Ur och skur.
16. The Pedagogy of Emotions : Exploring Emotional Education in a Swedish Nature-Based Preschool: Building Affective Bonds with Nature
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Research has widely approached the benefits and potentials of nature contact and outdoor education on children’s emotional development. There is however little evidence on teachers’ approach and educational methods on emotional education in nature. LÄS MER
17. "Vadå, är ni inte alltid utomhus?" : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar för att skapa en pedagogisk miljö
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som handlar om hur förskollärare på I Ur och Skur-förskolor arbetar för att skapa en pedagogisk miljö. Syftet med denna studie är att undersöka och bidra med kunskap om hur förskollärare på flera I Ur och Skur-förskolor arbetar för att göra sin miljö pedagogisk samt vilken roll förskollärarna uppger att de intar på utomhusgården. LÄS MER
18. Developing children’s connection with nature: Exploring pedagogically designed nature routines in Swedish outdoors preschools
Master-uppsats, Stockholms universitet/Stockholm Resilience CentreSammanfattning : There are increased ‘calls to reconnect humanity with the biosphere’ to respond to the current environmental crisis. The formative potential of nature experiences for individual’s development of connectedness with nature therefore requires attention. LÄS MER
19. ”Det man gör med kroppen fastnar i knoppen” : En kvalitativ intervjustudie om förskolans läroplans förverkligande i en utomhusmiljö.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupa kunskaperna om hur arbetet med att förverkliga förskolans läroplan i en utomhusmiljö kan se ut. Datainsamlingen är gjord med semistrukturerade kvalitativa intervjuer som analyserats med en teoretisk tolkning utifrån sociokulturellt perspektiv. LÄS MER
20. Lådcykeln i förskolan : Möjligheter och begränsningar ur barns perspektiv och ur ett barnperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien var att ur barns perspektiv och ur ett barnperspektiv undersöka vilka meningserbjudanden i form av möjligheter och begränsningar som lådcykeln kan ge barnen i förskolan. För att uppnå studiens syfte användes kvalitativa metoder; intervjuer och observationer. LÄS MER