Sökning: "Ursprungslandseffekten"

Hittade 2 uppsatser innehållade ordet Ursprungslandseffekten.

  1. 1. Kulturell anpassning : En fallstudie om hur ett globalt modeföretag beaktar nationella kulturskillnader vid internationell marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellinor Zakhour; Hanna Lundström; [2021]
    Nyckelord :Lyxkonsumtion; modeföretag; anpassning; standardisering; Kina; kulturell anpassning; internationell marknadsföring;

    Sammanfattning : Kulturella skillnader världen över leder till att företag väljer mellan standardisering och anpassning av marknadsföringsstrategier i internationaliseringsprocessen. Denna fallstudie undersöker hur modeföretaget Gucci anpassar eller standardiserar sin marknadsföring beroende på den nationella kulturen, mer specifikt den italienska och den kinesiska kulturen. LÄS MER

  2. 2. Made in Sweden : En flerfallstudie om ursprunget som mervärdeskapare

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Elina Grefberg; Malin Petersson; Kevin T. Montero; [2011]
    Nyckelord :Mervärdesskapande; Resursbaserat perspektiv; Varumärkesidentitet; Ursprungslandseffekten; Corporate storytelling;

    Sammanfattning : Vi har i uppsatsen valt att studera hur svenska design och hantverksföretag ser på möjligheterna vad gäller ursprungslandet som källa för mervärdeskapande. Detta i syfte att skapa en ökad förståelse för ursprungslandets betydelse för ett företags produkterbjudanden på den internationella arenan. LÄS MER