Sökning: "Urvalskriterier"

Visar resultat 11 - 15 av 368 uppsatser innehållade ordet Urvalskriterier.

  1. 11. Utomhuspedagogik i de naturvetenskapliga ämnena : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mathilda Jansson; Emmelie Rydfalk; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; naturvetenskapliga ämnen; elever i grundskolan F-3; elevers lärande; lärares uppfattning; elevers uppfattning.;

    Sammanfattning : Utomhuspedagogik har under de senaste åren fått en allt mer framträdande roll i utbildningenför grundlärare. Det nämns ofta att det är positivt att utomhuspedagogiken inkluderas i en lärares naturvetenskapliga undervisning. LÄS MER

  2. 12. Möjligheter med utomhusmatematik som metod : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonna Heurlin; Sofie Wigell; [2023]
    Nyckelord :utomhusmatematik; utomhuspedagogik; matematik; praktiskt lärande; upplevelser; kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka forskning som berör området utomhuspedagogik med inriktning matematik. Vidare syftar undersökningen på att utreda hur lärare och elever upplever utomhuspedagogik som metod i matematik. LÄS MER

  3. 13. Undersökande arbetssätt inom de naturorienterande ämnena : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tilda Laursen; [2023]
    Nyckelord :Undersökande arbetssätt; inlärningsmetod; naturorienterande ämnen; grundskolans tidigare år.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt behandlar undersökande arbetssätt i de naturorienterande ämnena med fokus på grundskolans tidigare år. Inom utbildningspolitiken är en grundläggande fråga hur man undervisar i de naturorienterande ämnena på bästa sätt och den demokratiska rättighet som innefattas av att elever får möjlighet att utveckla naturvetenskapliga färdigheter för att kunna vara aktiva i samhällsutvecklingen. LÄS MER

  4. 14. Kom ihåg friskvårdsbidraget! : En kvalitativ studie om upplevelsen av friskvårdsbidraget och friskvårdstimmen

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Fotini Clembetsanis; Emma Fogelberg; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; hälsofrämjande insatser; stillasittande; kontorsmedarbetare; friskvårdsbidrag; friskvårdstimme på arbetstid; friskvård;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera de hälsofrämjande insatser som avser att främja fysisk aktivitet på en stillasittande arbetsplats. Detta gjordes genom intervjuer för att undersöka kontorsmedarbetares erfarenheter och uppfattningar om friskvårdstimmen på arbetstid och friskvårdsbidrag samt hur de upplever att dessa metoder har en inverkan på deras fysiskaaktivitetsnivå. LÄS MER

  5. 15. Jämställdhet i textböcker för förstaspråksundervisning : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Wilma Junger; Madelia Sörensson; [2023]
    Nyckelord :jämställdhet; genus; textbok; läsebok; förstaspråksundervisning; grundskola;

    Sammanfattning : I dagens Läroplan för grundskolan, Lgr 22 (Skolverket 2022) ges begreppet jämställdhet stort utrymme och det framgår att jämställdhet ska genomsyra utbildningen. Det framgår även att undervisningen i svenskämnet lägger stor vikt vid läsning och bearbetning av text, vilket ställer krav på att materialet som används ska utgå från ett jämställdhetsperspektiv. LÄS MER