Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Simulating Mobility of Large Population using Mobile Application Data

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :Mattias Rydström; Diana Salim; [2024-01-23]
    Nyckelord :Human mobility; mobile application data; synthesize activity plans;

    Sammanfattning : Understanding people’s travel patterns and knowing the frequency of their travel activities provide important insights for effective transport management and infrastructure planning. While traditional travel surveys have historically contributed to this valuable information, they come with shortcomings such as being expensive to collect, easily outdated, and having short time coverage. LÄS MER

  2. 2. Kan bildgenererande AI stötta konstnärer? : En kvalitativ studie om hur bildgenererande AI kan vara stöttande i konstnärers kreativa process

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Zakeria Mohamed Saleban; Jesse van Weiden; [2023]
    Nyckelord :Image-generating AI; Text-to-image; Creative process; Co-creativity; Artist; Bildgenererande AI; Text-till-bild; Kreativ process; Samskapande; Konstnär;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) tar alltmer plats i människors vardag. Ett område där det nyligen börjat användas i är bildgenerering och konstskapande. Då AI-tekniken inom bildgenerering är ny, har lite forskning gjorts kring hur det kan påverka konstnärer. LÄS MER

  3. 3. Jaget utan filter : – En kvalitativ intervjustudie om självframställning på sociala medieroch vad som styr förväntningar på jaget

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sofia Axelson; Josefine Vesterlund; [2023]
    Nyckelord :BeReal; Diary Notes; Netnography; Qualitative Interviews; Self Representation; Social Media;

    Sammanfattning : This study examines whether the social media platform BeReal can change user behavior related to self-representation and expectations of oneself linked to social norms. The research is analyzed based on the theory about presentation of self in everyday life founded by sociologist Erving Goffman. LÄS MER

  4. 4. Från hela stöveln till en ynka tå : Om hur gamification kan minska människors klimatavtryck

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Lina Rasmusson; Fatima Ståhl; [2023]
    Nyckelord :Gamification; sustainability; sustainable development; qualitative; application; emotions; Gamification; hållbarhet; hållbar utveckling; kvalitativ; applikation; känslor;

    Sammanfattning : Miljöförstöring är en del av jordens befolknings vardag och FN har implementerat 17 globala hållbarhetsmål i strävan mot en hållbar framtid. AWorld-applicationen har tillsammans med FN som mål att öka medvetenheten kring varje individs klimatavtryck och stödja individen i att leva hållbart. LÄS MER

  5. 5. Upplev mera, spelifiera! Eller? : En experimentdriven dagboksstudie om hur spelifiering påverkar användarupplevelsen av digitalt medierad sysslohantering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Anna-Maria Hjorth; [2022]
    Nyckelord :Task management applications; user experience; human-computer interaction; gamification; Hassenzahls hedonic pragmatic model; self-determination theory; Digitalt medierad sysslohantering; användarupplevelse; människa-datorinteraktion; spelifiering; Hassenzahls pragmatiska hedoniska modell; självbestämmandeteori;

    Sammanfattning : Since 2013 gamification has been applied in a number of domains, among these task management applications (TMA), to achieve positive effects. However, a discrepancy has been found regarding expected results and those of applying the method to TMA. LÄS MER