Sökning: "User Experience Design"

Visar resultat 16 - 20 av 1682 uppsatser innehållade orden User Experience Design.

  1. 16. Designprocessen och maskininlärning: Framtiden för användarcentrerad design

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Lisa Marie Karin Gärdhammar; [2024]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Machine Learning; Design process; Journey Mapping; Empathy; User experience; Customer experience; Artificiell intelligens; Maskininlärning; Designprocessen; Journey Mapping; Empati; Användarupplevelse; Kundupplevelse;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) och i synnerhet maskininlärning (ML) har inom UX-design visat potential att förbättra designprocessen genom att exempelvis identifiera användargrupper från stora datamängder, effektivisera idégenerering och automatisera repetitiva uppgifter. Det råder dock oenighet kring hur tekniken kan integreras i designprocessen. LÄS MER

  2. 17. Att undersöka brottsplatser med databasdriven visualiseringsteknik

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Certec - Rehabiliteringsteknik och Design

    Författare :Olivia Paul; [2024]
    Nyckelord :Visualiseringsteknik. Interaktiva kartor Brottsanalys Användarcentrerad design; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har fokuset varit på att utveckla en programvara för hantering och analysering av brottsplatser genom interaktiva kartvisualiseringar från en mängd data. Arbetet inleddes med valet av lämpliga verktyg för kartvisualisering, där QGIS initialt övervägdes men Mapbox antogs som det slutliga valet på grund av dess flexibilitet och användbarhet [21]. LÄS MER

  3. 18. Exploring older adults' interaction with a gamified memory task. A pilot study to assess usability of the 'Brain Blossom' game

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Hanna Persson; Vida William-Olsson; [2023-11-20]
    Nyckelord :gamified memory task; explorative study; biometric data; user experience; användarupplevelse; gamifierad minnesuppgift; explorativ studie; biometrisk data;

    Sammanfattning : The research employed a qualitative methodology to gather insights regarding the performance, as well as the emotional and physiological reactions of older adults engaging with the "Brain Blossom" game over three sessions. This was achieved by utilizing self-reported information, encompassing tools such as the Self Assessment Manikin scale and usability experience (UX) questionnaires. LÄS MER

  4. 19. CHATBOT TO SUPPORT LEARNING AMONG NEWCOMERS IN CITIZEN SCIENCE

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Tran Thanh Phong Trang; [2023-10-23]
    Nyckelord :Citizen Science; Chatbot; Learning engagement;

    Sammanfattning : Purpose: Citizen Science (CS) can be defined as the intentional involvement of the public as volunteers in scientific activities or research. Participation in CS can be described as a learning process, but long-term engagement of volunteers is hard to sustain. LÄS MER

  5. 20. THE DESIGN OF EVALUATION FEATURE TO IMPROVE DEVELOPMENT OF LEARNING MANAGEMENT SYSTEM

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kristina Cordova; [2023-10-23]
    Nyckelord :LMS; Evaluation; Feedback; Learning System Design;

    Sammanfattning : Purpose: The main purpose of the project is to improve the evaluation processes in a post implemented learning management system. Recurrent and agile evaluation can improve user experience and establish good prerequisites for the users’ learning. However, the user’s feedback is essential in the improvement of the system. LÄS MER