Sökning: "Utbildningsfilosofier"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet Utbildningsfilosofier.
1. Rousseau and Nietzsche on Education, not Altruism
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att granska det altruistiska idealet i relation till Rousseaus och Nietzsches föreställning om den gode läraren. Att altruism är moraliskt gott är något som oftast ses som självklart. LÄS MER
2. Miljöproblematisk representation : En analys av geografiska läromedel
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Denna analys ämnade att undersöka hur ämnesstoff gällande miljöproblem i geografiska läromedel representeras. Representationen grundades på teorier om selektiva traditioner, utbildningsfilosofier och didaktiska typologier. Analysen har också undersökt hur detta innehåll har förändrats över tid i de utvalda läromedlen. LÄS MER
3. Vart har samhällskunskapen tagit vägen? En komparativ analys av kursplanerna för samhällskunskap i Lgr 11 och Lpo 94 utifrån ett utbildningsfilosofiskt perspektiv
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Skola och samhälle har sedan länge haft en intim relation. Skolans makt över morgondagenssamhälle har inte gått politiken förbi. Under det senaste decenniet har skolan stått i centrumav den politiska debatten och 011 implementerades en ny läroplan för grundskolan, Lgr 11. LÄS MER
4. Hållbar utveckling i gymnasieskolans samhällskunskapsundervisning : - om lärares didaktiska val i ESD
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka samhällskunskapslärares prioriteringar i valet av undervisningsinnehåll och undervisningsmetoder i ESD och att relatera dessa till de undervisningsprinciper som tidigare forskning synliggjort. Frågeställningarna som studien utgick från att besvara var: ”Hur tolkar och uppfattar lärare begreppet hållbar utveckling och ESD?”, ”Varför anser lärare att det är viktigt/mindre viktigt med ESD?”, ”Vad beskriver lärare att de inkluderar i ESD i samhällskunskapsundervisningen?” samt ”Vilka undervisningsmetoder beskriver lärare att de använder sig av i ESD i samhällskunskapsundervisningen?”. LÄS MER
5. Mediekunskaper i samhällskunskapsämnet : En undersökning av samhällsläroböckers medieavsnitt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka medieidéer och mediekunskaper som erbjuds i läroböckernas avsnitt om media från 1990-talet fram till 2010-talet och, beroende på hur medieidéerna och mediekunskaperna erbjuds i läroböckerna, hur en eventuell förändring av samhällskunskapsundervisningens primära mål ser ut i läroböckernas medieavsnitt. De frågeställningar vi ämnar besvara är: Vilka medieidéer erbjuds i läroböckernas medieavsnitt från 1990, 2000 och 2010-talet? Vilka mediekunskaper erbjuds i läroböckernas medieavsnitt från 1990, 2000 och 2010-talet?, Hur ser förändringen av hur mediekunskaperna erbjuds i läroböckernas medieavsnitt ut över tid? Och Hur har samhällskunkapsundervisningens primära mål i läroböckernas medieavsnitt förändrats över tid? Genom att föra samman Giddens medieteorier med Englunds utbildningsfilosofier har vi skapat tre mediekunskaper som vi har valt att kalla: essentialistiska mediekunskaper, progressivistiska mediekunskaper och rekonstruktivistiska mediekunskaper. LÄS MER