Sökning: "Utbildningskonceptioner"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Utbildningskonceptioner.

  1. 1. Makten genom svenskämnet: en kritisk närläsning av styrdokumenten i svenska från 1962-2011

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Emelie Hallberg; [2016]
    Nyckelord :Inramning; klassifikation; Bernstein; svenskämnet; läroplan; läroplansteori; utbildningskonception; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker styrdokumenten i svenska för grundskolans senare år, från 1962, 1980 och 2011. Uppsatsen skrivs i syfte att kritiskt kunna granska vad skolans och svenskämnets konstruktion är ett uttryck för, vad dess samhälleliga funktion har varit och är idag. LÄS MER

  2. 2. Vilka kunskapssyner präglar lärares undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Michelle Karlbrand; Johan Stigendal; [2016]
    Nyckelord :Kunskapssyn; Summativ; Formativ; Lärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att försöka få en förståelse för vilka kunskapssyner lärare har och om de känner att det speglas i deras undervisning. Anledningen till att vi valde att rikta in oss på detta ämne var att vi är nyfikna på vilka kunskapssyner lärare har. Vi har då valt att intervjua fem lärare till vår undersökning. LÄS MER

  3. 3. Meningserbjudanden i läroböcker för samhällskunskap : En studie av läroböcker för yrkes- och studieförberedande gymnasieprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Reneé Igevik; Sanne Eriksson; [2012]
    Nyckelord :Samhällskunskap; Medborgarfostran; Meningserbjudande; Läromedelsanalys; Utbildningskonceptioner;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att genom idéanalys få en bild av hur meningserbjudandet avseende medborgarfostran i fyra läroböcker idag ser ut för yrkes- respektive studieförberedande gymnasieprogram som läser 50 respektive 100 poäng samhällskunskap. Detta görs genom att undersöka vilka av Englunds tre medborgerliga utbildningskonceptioner som återfinns. LÄS MER

  4. 4. Läroböckers idéer om demokratiskt deltagande. : En idéanalys av tre läroböcker inom tre läroplaner.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jon Rask; Sepideh Wägner; [2012]
    Nyckelord :; Samhällskunskap; Idéer om demokrati; Medborgerligt inflytande; Utbildningskonceptioner; Läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att beskriva olika idéer om demokratiskt deltagande som förekommer i läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet. De tre läroböckerna som undersökts har varit gällande under tre olika läroplaner för svensk gymnasieskolan. Undersökningens teoretiska ramverk bygger på Thomas Englunds utbildningskonceptioner. LÄS MER

  5. 5. Skolan, individen, marknaden och demokratin : LGR11 – instrumentalisering på bekostnad av subjektivitet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Robert Hedblad; [2012]
    Nyckelord :LGR11; LPO94; läroplan; värdegrund; kommunikation; demokrati; individ; jämlikhet; postmodernism; marknadiserad; instrumentalisering; ansvar; etik;

    Sammanfattning : Individens roll har gått från att vara en del av ett kollektiv till att vara primär i den svenska skolan. Samtidigt har tidigare forskning visat på hur olika konkurrerande utbildningskonceptioner, som marknadisering, instrumentalisering, kommunikativa osv, format läroplanerna. LÄS MER