Sökning: "Utbildningsområden."

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Utbildningsområden..

  1. 1. " Det blev inte som jag tänkt mig"

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonas Bokne; Matilda Svensson; [2019]
    Nyckelord :kompletterande aktör; arbetslöshet; högskola universitetsutbildning; etablering; karriärutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det är många individer i Sverige som väljer att påbörja eftergymnasiala utbildningar med en målsättning att få ett stimulerande arbete inom sina utbildningsområden. I en del fall blir individer arbetslösa efter avslutade högskole- och universitetsutbildningar och det kan få negativa konsekvenser för individen och samhället. LÄS MER

  2. 2. Personlighet, val av utbildning och prestation : en studie av svenska studenter inom humaniora och ekonomi

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Iulia Badin; [2016]
    Nyckelord :Personality; Big Five factor model; RIASEC model; Academic performance; Group differences; College major; Personlighet; Femfaktormodellen; RIASEC-modellen; Akademisk prestation; Grupp skillnader; Utbildningsområden.;

    Sammanfattning : Inom ramarna för Femfaktormodellen var det övergripande syftet med föreliggande studie att undersöka relationen mellan personlighet och val av utbildning respektive akademisk prestation på den valda utbildningen i ett svenskt stickprov. Vidare undersöktes om Hollands (1997) teori, som utvecklades för snart 20 år sedan i USA, kan vara av betydelse i dagens Sverige. LÄS MER

  3. 3. Interkulturell undervisning i ett av Malmös utbildningsområden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gholam Ali Pour Nima; [2016]
    Nyckelord :mångkulturell; utbildning; undervisning; Sverige; Malmö; kulturell mångfald; skola; språk;

    Sammanfattning : I den svenska skolans värdegrund nämns kulturell mångfald som något som skolorna bör eftersträva. Teorier om hur man skapar en skola där det finns mer kulturell mångfald har format det som kallas interkulturell/mångkulturell undervisning. LÄS MER

  4. 4. Mälardalens Högskolas varumärke : som det uppfattas av gymnasieelever i Västerås

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Anders Persson; Saman Rafighi Oskoi; [2012]
    Nyckelord :Varumärke; Image; Identitet; Varumärkeskunskap; Varumärkeskännedom; Varumärkesassociation;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att beskriva hur gymnasieelever som studerar tredje läsåret i Västerås uppfattar mälardalens högskola som varumärke. Undersökningen är av kvantitativ karaktär där en enkätundersökning genomförts som innehåller både öppna och slutna frågor samt slutna påståenden som undersökts utifrån vad MDH står för och vill förmedla. LÄS MER

  5. 5. Könsatypiska studieval : En intervjustudie med tjejer på Byggprogrammet

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Arman Popal; Haymanot Yigremachew; [2011]
    Nyckelord :Könsroller; könsatypiska val; diskriminering; utbildning; arbetsmarknad.;

    Sammanfattning : Abstract This essay is about girls that have chosen a gender atypical education on a gymnasia level. Since we are living in a society that is still today gender segregated in both working life as well as educational area, we find it interesting that it still exist an paradox which leads us to the question ”why” those girls and boys, woman and man choose so differently. LÄS MER