Sökning: "Utbildningsradion UR"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Utbildningsradion UR.

  1. 1. Gränssnitt och diskurser : En multimodal kritisk diskursanalys av UR Plays startsida Urplay.se.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Mira Andersen; [2023]
    Nyckelord :Multimodal Critical Discourse Analysis; website design; Public service; Utbildningsradion; Multimodal kritisk diskursanalys; webbdesign; gränssnitt;

    Sammanfattning : This study presents an analysis of UR Play's homepage and its use of visual and textual elements as online control mechanisms from a technographic perspective with a focus on social semiotics. The study employed the social semiotic method of multimodal critical discourse analysis (MCDA). LÄS MER

  2. 2. Vem är representerad? : – en innehållsanalys av Utbildningsradions digitala läromedel om de abrahamitiska religionerna för högstadiet.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Christoffer Niklasson; [2022]
    Nyckelord :Representation; tolkande ansats; Robert Jackson; Utbildningsradion; digitala läromedel; religion;

    Sammanfattning : The digital technology has in the last years gotten a more prolific standing in our society and the same can be said in the school’s world. Therefore, is it essential to apply same kind of analysis on the digital teaching aid as regular textbooks have gone through. LÄS MER

  3. 3. Jakten på de gömda värderingarna : En kvalitativ studie av explicita och implicita värderingar i ett multimodalt lärmaterial för årskurs 4-6

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Engström Hellman; Johanna Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsfilm; värderingar; multimodalitet; modaliteter; filmbaserat lärmaterial; samhällsorienterande ämnen; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka värderingars förekomst i ett multimodalt lärmaterial för SO-ämnena i årskurs 4-6 samt vilka budskap de kan medföra. Vidare syftar studien till att undersöka i vilken mån de upptäckta värderingarna utmanas. LÄS MER

  4. 4. 1,2,3 vilka genuskonstruktioner kan vi se? : En innehållsanalys av UR:s program “Livet i Mattelandet"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lovisa Bjurling; Hanna Clémentz; [2019]
    Nyckelord :genus; manligt och kvinnligt; Utbildningsradion; sociosemiotik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka konstruktionen av genus i UR:s utbildningsprogram Livet i mattelandet. Utifrån en sociosemiotisk teori med ett genusperspektiv har sammanlagt fyra avsnitt av serien analyserats och frågorna som väglett arbetet varit: Hur konstrueras genus i Livet i Mattelandet? Hur många karaktärer i Livet i Mattelandet följer det föreskrivna genusmanuskriptet för deras kön? Hur många karaktärer i Livet i Mattelandet bryter mot det föreskrivna genusmanuskriptet för deras kön? Analysmodellen i studien bygger på en kvalitativ innehållsanalys och är baserad på studiens teoretiska utgångspunkt. LÄS MER

  5. 5. ”Det officiella är väl att man tror på treenigheten” : en komparativ studie av tre utav Utbildningsradions pedagogiska filmer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionshistoria

    Författare :Edit Ungman Swan; [2015]
    Nyckelord :Utbildningsradion; Religionsdidaktik; Didaktik; Religionskunskap; Filmanalys; Komparativ analys;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study how Utbildningsradion’s movies about religion differ in content, how the individuals are presented, how the individuals present compared to the expert and if the movies fulfils the pedagogic aims of Utbildningsradion. Three movies of the series “Jude”, “Muslim”, and “Kristen”, included in “UR-val: Swedish as a second language”, are analyzed through a film analysis and a comparative analysis method. LÄS MER