Sökning: "Utforskande samtal"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden Utforskande samtal.

  1. 1. Fysisk aktivitet vid depressiva tillstånd - hindrande och främjande faktorer : en icke-systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Louise Axén; Mika Brorsson; [2024]
    Nyckelord :Depression; Depressive conditions; Physical activity; Motivation; Depression; Depressiva tillstånd; Fysisk aktivitet; Motivation;

    Sammanfattning : Bakgrund  Fysisk aktivitet har positiva effekter på hälsan och kan minska symtomen vid depressiva tillstånd som påverkar människors dagliga liv negativt. Fysisk aktivitet som behandlingsmetod går att likställa med antidepressiva läkemedel vid mild och måttlig depression. LÄS MER

  2. 2. Att bemöta en andlig kris inom en professionell kontext. - ett Mad studies perspektiv på medikaliseringen av transpersonella erfarenheter.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Savannah Rosén; [2023-11-29]
    Nyckelord :Andlig kris; spiritual emergency; spiritual emergence; mystika erfarenheter; transcendens; psykedelisk terapi; kris; psykos; socialt arbete; multi-disciplinärt; psykoterapi; mad studie; trauma; posttraumatisk växt;

    Sammanfattning : Inledning: Inom det biomedicinska och sekulära paradigmet så tolkas gränsöverskridande tillstånd som patologi. Det som personer själva anser vara andliga erfarenheter blir diagnostiserade som psykos eller hallucinationer. LÄS MER

  3. 3. Fem stolar i en : Hur möbeltapetserarens kunskap om textil form och hantverk kan förändra upplevelsen av en stol

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Charlotte Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Möbeltapetsering; design; formgivning; hållbarhet; produktutveckling; stolsöverdrag; överdrag; textil; möbelhistoria; hantverk; estetik; funktion; ergonomi; gummistolen; stolen NON; Komplot Design; Källemo;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har jag utforskat hur möbeltapetserarens kunskap om textil formgivning och hantverk kan utnyttjas för att uppdatera produkten stolsöverdrag. Mitt mål var att formge, produktutveckla och tillverka prototyper av stolsöverdrag till stolen NON, designad av Komplot Design för Källemo. LÄS MER

  4. 4. Barns delaktighet och inflytande undermåltiden i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning av barnsdelaktighet och inflytande och hur förskollärares styrning ochvägledning påverkar barns delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Pevny; Isabelle Öhgren; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; måltiden; pedagogiska atmosfärer;

    Sammanfattning : Denna studie har sin utgångspunkt i en undran över vilka uppfattningar förskollärare har kring bars delaktighet och inflytande kopplat till måltiden i förskolan. Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattningar kring barns delaktighet och inflytande, samt hur förskollärares styrning och vägledning påverkar barns delaktighet och inflytande under måltidssituationen i förskolan. LÄS MER

  5. 5. I dialog med världen : En praktiknära studie om kritiska och utforskande förhållningssätt i Bild åk 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Moien Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Critical and exploratory; relational epistemology; sociocultural theory; contemporary art.; Kritisk och utforskande; relationell kunskapssyn; sociokulturell teori; samtidskonst.;

    Sammanfattning : Traditionellt har fokus i bildundervisningen varit att eleverna ska lära sig tekniska färdigheter, vilket kan leda till att de sociala och subjektiva aspekterna förbises. Samtidigt glöms elevernas förmåga att utforska och tänka kritiskt bort, vilket minskar den sociala interaktionen i klassrummet och hindrar eleverna från att fördjupa sin förståelse och insikt i viktiga samhällsfrågor genom diskussioner och dialog med varandra som ett kollektivt samarbete i klassrummet. LÄS MER