Sökning: "Utmanande matematikuppgifter"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Utmanande matematikuppgifter.

  1. 1. "Så jag liksom offrar dem på ett sätt och tänker att det är mycket bättre att 5 till kanske klarar godkänt i matten" : En kvalitativ studie om lärares strategier för att möta den breda variationen mellan elevers kunskapsnivåer i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Edom Yohanes; Nadja Flink; [2022]
    Nyckelord :Kunskapsnivå; strategi; svaga elever; starka elever; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med ökad kunskap om vilka strategier lärare i åk 4-6 har för att möta den breda variationen mellan elevers olika kunskapsnivåer i matematikämnet. Syftet behandlas utifrån tre frågeställningar vilka berör strategier som lärare har för att möta svaga elever i matematik, strategier lärare har för att möta starka elever i matematik och strategier lärare har för att möta den breda variationen mellan elevers kunskapsnivåer i matematik. LÄS MER

  2. 2. En empirisk studie om sambandet mellan matematik och läsförståelse : med inriktning på textuppgifter samt vilka hinder som kan uppstå för elevers förståelse för matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Melissa Karlsson; Alva Hultén; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Textuppgifter; Läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie fokuserar på sambandet mellan matematik och läsförståelse med inriktning på textuppgifter. Syftet med den empiriska studien är att få en djupare förståelse om läsförståelsens roll i elevers arbete med textuppgifter i matematik. LÄS MER

  3. 3. Kommunikativa drag i relation till matematikuppgifter- en observationsstudie av matematiklektioner på lågstadiet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emely Johansson; [2020-07-01]
    Nyckelord :kommunikativa drag; serier sammanlänkade uppgifter; kommunikation; matematiska samtal; socialkonstruktivism; sociomatematiska normer.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera hur kommunikativa drag relaterar till uppgifter som används i matematikundervisningen. För att besvara studiens syfte ställs frågor om relationen däremellan. Den första frågan handlar om under vilka faser i en serie sammanlänkade uppgifter som särskilda kommunikativa drag används. LÄS MER

  4. 4. Problemlösning för särskilt begåvade elever – ett sätt att inkludera och utmana : En studie om hur lågstadielärare tillämpar problemlösningsuppgifter för särskilt begåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Märta Ytterberg; [2020]
    Nyckelord :Keywords: Problem Solving; Gifted pupils; Challenging Mathematics Tasks; Inclusive Teaching; Primary school teachers; Mathematics; Problemlösning; Särskilt begåvade elever; Utmanande matematikuppgifter; Inkluderande undervisning; Lågstadielärare; Matematik;

    Sammanfattning : The study aims to increase the knowledge of the extent to which primary school teachers use problem solving tasks to challenge and include mathematically gifted pupils. Furthermore, it aims to increase knowledge about the factors that influence teachers´ design around these tasks. LÄS MER

  5. 5. Hur möter lärare elevers individuella utbildningsbehov i matematik?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Angelica Ioseinov; [2016]
    Nyckelord :Individualisering; stöd; utmaning; matematikuppgifter; lärarkompetens;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att ta reda på hur några lärare möter elevers olika utbildningsbehov i matematik, eftersom lärarna har ett åtagande och en skyldighet att möta alla elever på deras kunskapsnivå. Jag utförde 9 semistrukturerade intervjuer med lärare på olika skolor i Malmö, samt skickade ut ett strukturerat frågeformulär till 62 kommunala skolor. LÄS MER