Sökning: "Utmaningar vid inskolning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Utmaningar vid inskolning.

  1. 1. ”Det handlar om att skapa trygghet till vårdnadshavarna och barnen” : Hur förskollärare arbetar med anknytning vid inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lovisa Bergström; Clara Magnusson Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; inskolning; vårdnadshavare; förskollärare; anknytningsteori;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med att skapa en trygg anknytning vid inskolningen. Att skapa trygga relationer med barnen under inskolningen är en mycket viktig process, för att barnen ska våga utforska och undersöka förskolans miljö. LÄS MER

  2. 2. ”Alla barn och familjer ska få ett bra bemötande på förskolan, vem man än är och var man än kommer ifrån” : En kvalitativ intervjustudie om det första mötet med nyanlända barn och familjer på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sanna Andersson; [2021]
    Nyckelord :Anknytning; inskolning; interkulturellt förhållningssätt; kultur; nyanländ; språk; trygghet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur förskollärare säger sig arbeta för att skapa trygghet till nyanlända barn och vårdnadshavare vid inskolning. Följande forskningsfrågor ligger till grund för studien: Hur beskriver förskollärare att inskolning sker av nyanlända barn och vårdnadshavare på förskolan för att skapa trygghet? Hur säger sig förskollärare kommunicera med nyanlända barn och vårdnadshavare vid inskolning för att skapa trygghet? Vilka utmaningar säger sig förskollärare uppleva vid inskolning av nyanlända barn och vårdnadshavare? Studiens teoretiska utgångpunkt utgår ifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 3. Strävan efter trygghet vid inskolning : En kvalitativ studie om förskollärares strategier att skapa trygghet vid inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofie Andersson; Malin Sahlström; [2020]
    Nyckelord :Anknytning; trygghet; förskollärare; inskolning; anknytningsteorin;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur förskollärare arbetar för att skapa trygghet för de yngre barnen vid inskolning. Utifrån valt syfte har tre frågeställningar utformats: Hur definieras begreppet trygghet vid inskolning, Hur arbetar förskollärare med att skapa anknytning vid inskolning samt Vilka utmaningar och möjligheter identifieras vid skapandet av trygghet för barn vid inskolning. LÄS MER

  4. 4. Inskolning av barn med annat förstaspråk än svenska i förskolan : En kvalitativ studie av åtta förskollärares yrkeserfarenheter kring utmaningar och strategier 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Hanna Wahlgren; Michaela Samuelsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare arbetar med inskolning av barn med annat förstaspråk än svenska i förskolan. Syftet är även att undersöka vilka utmaningar förskollärarna upplever med att planera och skola in barnen samt hur förskollärarna arbetar för att möta dessa utmaningar. LÄS MER

  5. 5. Kommunikativa utmaningar vid inskolningar : Ur ett förskollärarperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecka Lindberg; [2017]
    Nyckelord :Förskola; inskolning; modersmål; kommunikation;

    Sammanfattning : INLEDNING: Studien är inriktad på vad förskollärare upplever som viktigt att beakta vidinskolningar och skildrar upplevelser av att skola in barn med annat modersmål än svenska,jämfört med barn med svenska som modersmål. Tidigare forskning som presenteras belyserbland annat inskolningar med fokus på samverkan och samspel. LÄS MER