Sökning: "Utomhuspedagogik förskola hig"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Utomhuspedagogik förskola hig.

  1. 1. Utomhusmiljöns påverkan på barns utveckling och lärande samt hälsa : en kvalitativ undersökning om förskollärares och barnskötares uppfattning om utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Therése Franzén; Linnea Persson; [2023]
    Nyckelord :Adult perspective; development; health; learning; outdoor education; preschool.; Förskola; hälsa; lärande; utomhuspedagogik; utveckling; vuxenperspektiv;

    Sammanfattning : Barn vistas i dagens urbana samhälle allt mindre utomhus trots detta är utomhuspedagogiken en viktig del i förskolans vardag. Tidigare forskning påvisar att utomhusvistelse utgör positiva effekter på barns utveckling och lärande samt hälsa och välbefinnande, trots att det även förekommer faktorer som begränsar till utomhusvistelse. LÄS MER

  2. 2. Uterummet : - Vad säger förskollärare om utomhusundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Ungvari; Lina Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lek; Undervisning; Utomhusmiljö;

    Sammanfattning : I arbetet undersöker vi vad förskollärare säger om utomhuspedagogik och hur de använder uterummet i sin verksamhet. Via studien besvaras undersökningsfrågan vilka faktorer som förskollärare ser som betydande för arbetet med utomhuspedagogik i förskolan. 19 förskollärare har genomfört en enkätundersökning online. LÄS MER

  3. 3. Upp och hoppa, gå ut och spring : Ett rörelsematerial för barn och pedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Wigert; Louise Åström; [2021]
    Nyckelord :finmotorik; förskola; grovmotorik; pedagoger; rörelse; utomhuspedagogik; QR-koder;

    Sammanfattning : Under tidigare arbete och VFU i förskola har vi uppmärksammat att pedagoger ofta inte engagerar sig i barns lek, speciellt utomhus. Facklitteratur beskriver hur det riskerar att hämma barns fysiska utveckling och förklarar att när barn och vuxna rör sig tillsammans förbättras barns förutsättningar för utveckling. LÄS MER

  4. 4. Utomhuspedagogik i relation till hållbar utveckling inom förskola : Utomhuspedagogiken och hållbar utveckling blir ett

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Moa Mårtensson; Therese Skärberg; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärares planering; Hållbar utveckling; Sociokulturellt perspektiv; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare resonerar kring utomhuspedagogiken kopplat till hållbar utveckling. I dagens samhälle nyttjar vi jordens och naturens resurser på ett sätt som inte är hållbart. LÄS MER

  5. 5. Lärplattan flyttar ut : Utomhuspedagogik i den digitala världen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sara Harkman; Erika Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Applikation; Digitala verktyg; Hållbar utveckling; Lärplatta; Natur; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Utomhuspedagogiken gör att barnen får ett upplevelsebaserat lärande, de tillåts testa, känna och se och genom detta kombinera teori och praktik. Forskning visar att utomhusvistelse gynnar barnets fysiska, psykiska, kognitiva och sociala utveckling. LÄS MER