Sökning: "Utomhuspedagogik fysisk aktivitet"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden Utomhuspedagogik fysisk aktivitet.
1. En kunskapsöversikt om hur utomhuspedagogik inom matematik kan bidra till ökad motivation hos elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna kunskapsöversikt handlar om utomhuspedagogik och dess påverkan på elevernas motivation inom skolan. Utomhuspedagogiken har ökat under det senaste decenniet men många lärare använder sig inte av denna undervisningsmetod. LÄS MER
2. Förskollärares syn på planerad utomhuspedagogik för barns lärande : Har covid-19 pandemin påverkat denna?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Under de senaste åren har världen drabbats av en pandemi. I och med denna kom restriktioner för att minska smittspridningen, en följd av detta var att förskolor fick flytta ut sin verksamhet till största möjliga mån. LÄS MER
3. Elevers röster om utomhusundervisning i årskurs 6 : - Inställning, lärande och argument
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Inom grundlärarprogrammet lyfts det fram att gjorda erfarenheter och upptäckter är viktiga komplement till elevers lärande. Utomhuspedagogik är ett pedagogiskt förhållningssätt som grundar sig i Deweys pragmatiska teori. LÄS MER
4. Hur attityder till friluftsliv påverkas av faktorerna skärmtid ochmotivation : En systematisk litteraturstudie som undersöker relationen mellan skärmtid, motivationoch friluftsliv utifrån en svensk kontext
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Friluftsliv har ett flertal positiva effekter på den fysiska, psykiska såväl som sociala hälsan.Samtidigt kan vi se ett ökat stillasittande beteende bland barn och unga i Sverige där friluftslivfår en allt mindre plats, vilket påverkar hälsan negativt. LÄS MER
5. ATT TILLGÄNGLIGGÖRA UTOMHUSPEDAGOGIK FÖR ELEVER MED INTELLEKTUELL FUNKTIONSNEDSÄTTNING : En kvalitativ intervjustudie med lärare i anpassad gymnasieskola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Skolan ska möjliggöra utomhusvistelse för elever i anpassad gymnasieskola, då detta främjar deras inlärning, utveckling och välmående. Det finns en stor del beprövad erfarenhet gällande användningen av utomhuspedagogik för elever med intellektuell funktionsnedsättning, dock inte mycket med vetenskaplig grund. LÄS MER