Sökning: "Utomhuspedagogik gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Utomhuspedagogik gymnasiet.

  1. 1. Lära genom upplevelser i naturen : En litteraturstudie över forskningen om utomhuspedagogik i naturvetenskapliga ämnen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emil Zadera; Felicia Ahlefeldt-Laurvig; [2023]
    Nyckelord :outdoor education; science; upper secondary school; literature study; utomhuspedagogik; naturvetenskapliga ämnen; gymnasiet; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Outdoor education is a common practice in the lower ages of compulsory school, and research shows great benefits of teaching outdoors, both for students' knowledge and their retention of knowledge. In the science curriculum for upper secondary school, there is little to no connection to education in the outdoors, and furthermore teachers experience many barriers to implementing outdoor education. LÄS MER

  2. 2. Att möjliggöra inlärning utomhus : Gymnasielärares uppfattningar om möjligheter, svårigheter och resurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Patrik Norrlöf; [2022]
    Nyckelord :fenomenografi; gymnasiet; kvalitativ; möjligheter; resurser; svårigheter; uppfattningar; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Utomhuspedagogik är ett arbetssätt som visat sig ha stora fördelar på flera olika plan som kognitivt, socialt och bidra till elevers utveckling mot kompetenta och ansvarskännande samhällsmedborgare. Men i takt med att elevernas levnadsår blir fler så blir deras pedagogiskt styrda utevistelser färre. LÄS MER

  3. 3. Lärares användande av utomhuspedagogik i naturkunskap och biologi : - mervärden och utmaningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Ida Sundås; [2019]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; mervärden; utmaningar; ämnesintegrering; biologi; naturkunskap; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka högstadie- och gymnasielärares användande av utomhuspedagogik i biologi och naturkunskap. Arbetet undersöker vad lärarna ser för mervärden och utmaningar med utomhuspedagogik samt hur samarbeten ser ut mellan biologi eller naturkunskap och idrottsämnets undervisning utomhus. LÄS MER

  4. 4. Landskapet som lärmiljö : -en studie om hur pedagoger nyttjar Kalmars närområde för fältstudier i geografiämnet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Maria Stroka; [2017]
    Nyckelord :Geografi; utomhuspedagogik; undervisning; fältstudier; närområde; torg; järnväg; Kalmar;

    Sammanfattning : I Skolverkets läroplan (2011) för ämnet geografi nämns det att fältstudier och exkursioner ska integreras i geografiundervisning på gymnasiet och i grundskolans senare år årskurs 7-9. Geografi är ett skolämne som är relativt nytt i sin nuvarande form och har under en period varit uppdelad inom naturkunskaps- och samhällskunskapsämnena i skolan. LÄS MER

  5. 5. ARKITEKTUR I GYMNASIESKOLAN : så behandlar lärare ämnet i elevuppgifter

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Kate Knutson; [2014]
    Nyckelord :etnografi; intervjustudie; diskursanalys; arkitektur;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar ämnet arkitektur på gymnasiet och kurserna Arkitektur-hus och Arkitektur-rum som blev implementerade via gymnasiereformen GY11. Med hjälp av etnografisk metod undersöks hur lärare förhåller sig till kurserna Arkitektur-rum och Arkitektur-hus mot Skolverkets styrdokument för Teknikprogrammet inriktning samhällsbyggande och miljö/arkitektur, respektive på Estetiska programmet inriktning bild och form, profil inredning och design i skoluppgifter. LÄS MER