Sökning: "Utomhuspedagogik specialpedagogik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Utomhuspedagogik specialpedagogik.

  1. 1. ATT TILLGÄNGLIGGÖRA UTOMHUSPEDAGOGIK FÖR ELEVER MED INTELLEKTUELL FUNKTIONSNEDSÄTTNING : En kvalitativ intervjustudie med lärare i anpassad gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sylvia Cerna Corveleyn; Matilde Burström; [2023]
    Nyckelord :elevers utveckling; lärande utomhus; specialpedagogik; speciallärare;

    Sammanfattning : Skolan ska möjliggöra utomhusvistelse för elever i anpassad gymnasieskola, då detta främjar deras inlärning, utveckling och välmående. Det finns en stor del beprövad erfarenhet gällande användningen av utomhuspedagogik för elever med intellektuell funktionsnedsättning, dock inte mycket med vetenskaplig grund. LÄS MER

  2. 2. Talet om matematik i skolan - En diskursanalys. Vad påverkar en god matematikundervisning? Utan tal blir det ingen matematik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christina Rörvall-Dahlberg; [2011-09-22]
    Nyckelord :diskursanalys; elever i behov av särskilt stöd; framgångsfaktorer; förståelse; motivation; problemlösning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur olika pedagoger talar om matematik i skolan. I första hand söks hur man samtalar om elever i behov av särskilt stöd i matematik, motivation och framgångsfaktorer. Tanken är att studera tre grupper av pedagoger i olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. Lek och kommunikation i uterummet : En studie av lek på en mobil förskola.

    Magister-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Eva Eriksson; [2008]
    Nyckelord :Lek; kommunikation; samspel; fysisk miljö; byggd miljö; naturlig miljö; utomhuspedagogik; upplevelser; uterum; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studiens syfte var att studera lek och kommunikation hos en barngrupp i två olika typer av utomhusmiljöer. Platsens betydelse har lyfts fram genom att samma barngrupp studerats i två olika miljöer, parklek respektive skogsmiljö. Resultatet visade dessa platsers påverkan på just denna barngrupps lekar. LÄS MER