Sökning: "Utomhuspedagogik teknik"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Utomhuspedagogik teknik.

  1. 1. Utomhusmatematik, motivation och självbestämmande elever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sara Ylipää; [2023]
    Nyckelord :Utomhusmatematik; Utomhuspedagogik; Motivation; Geometri;

    Sammanfattning : Denna studie har ett fokus på utomhusmatematik inom området geometri med starka kopplingartill den generella utomhuspedagogiken. Bakgrunden i uppsatsen beskriver utgångspunkten för studien med koppling till tidigare studier samt lagar och styrdokument som är relevanta. LÄS MER

  2. 2. "Kooperativt arbete och utomhuspedagogik borde ju bara gifta sig!" : En studie om lärares uppfattningar av utomhusundervisning i samspel med kooperativt lärande och hur det kan påverka elevers utveckling i åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sandy Addamshill; Ellen Ihd; [2023]
    Nyckelord :Learning by doing; Kooperativt lärande; utomhuspedagogik; proximala utvecklingszonen; NO teknik; förutsättningar; samspel; elevinteraktioner.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka vilka effekter lärare anser kooperativt lärande i samband med utomhuspedagogik kan ha på elevers lärande, vilka förutsättningar som krävs för att kunna implementera det i undervisningen samt på vilket sätt de två metoderna kan samspela. Studien fokuserade på lärande i årskurs 4-6. LÄS MER

  3. 3. Lärare och deras uppfattningar om utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aya El Moukeffes; Hind El Moukeffes; [2022]
    Nyckelord :Kunskapsinhämtning; lärarperspektiv; no-ämnen; pragmatism; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : En av, om inte den viktigaste rollen i skolan, är lärarens roll. Läraren måste följa läroplanen, men hen har fortfarande ett stort inflytande i hur undervisningen ser ut. LÄS MER

  4. 4. Utomhuspedagogik i matematikundervisningen : Avgörande faktorer vid planering och genomförande av utomhuspedagogik i matematikundervisning i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Moa Risberg; [2022]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; matematikundervisning; komplement; variation; planering; Learning by doing;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om avgörande faktorer vid planering och genomförande av utomhuspedagogik i matematikundervisningen i årskurs 1–3. Detta genom att undersöka vilka faktorer som avgör att lärare undervisar matematik utomhus samt hur de planerar och genomför detta. LÄS MER

  5. 5. Utomhusmatematik : En systematisk litteraturstudie om hur det genomförs och varför detär gynnsamt för elever och lärare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Emma Seger; Sofie Segerdorff; [2019]
    Nyckelord :Outdoor mathematics; outdoor pedagogy; outdoor environment; teaching.; Utomhusmatematik; utomhuspedagogik; utomhusmiljö; undervisning;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som används mycket utomhus, men det finns främst tips och idéer för hur det genomförs, och desto mindre information om vilken vetenskaplig grund det  genomförs på. Syftet med studien är att öka förståelsen för forskningsfältet, med fokus på ut-omhusmatematikens genomförande och varför det är gynnsamt. LÄS MER