Sökning: "Utomhuspedagogik vuxna"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Utomhuspedagogik vuxna.

  1. 1. Utomhusundervisning i de naturorienterande ämnena i grundskolan : attityder, kunskapsbildning, och välmående.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Per Eliasson; Hannah Åman-Blixt; [2021]
    Nyckelord :Attityder; NO; Skolresultat; Utomhuspedagogik; Utomhusundervisning; Välmående;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt är skriven med syftet att få ett perspektiv på vad forskningen anser om utomhusundervisning inom de naturorienterande ämnena för lågstadieelever. Översikten utgår från frågeställningar som berör tre aspekter av utomhusundervisning. LÄS MER

  2. 2. Upp och hoppa, gå ut och spring : Ett rörelsematerial för barn och pedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Wigert; Louise Åström; [2021]
    Nyckelord :finmotorik; förskola; grovmotorik; pedagoger; rörelse; utomhuspedagogik; QR-koder;

    Sammanfattning : Under tidigare arbete och VFU i förskola har vi uppmärksammat att pedagoger ofta inte engagerar sig i barns lek, speciellt utomhus. Facklitteratur beskriver hur det riskerar att hämma barns fysiska utveckling och förklarar att när barn och vuxna rör sig tillsammans förbättras barns förutsättningar för utveckling. LÄS MER

  3. 3. ”Ut och utforska och upplev!” : En kvalitativ studie om hur pedagoger inom I Ur och Skur-förskolor tar tillvara utomhusmiljön i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elise Backlund; Anna Eskilsson; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; i ur och skur; undervisning; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger inom ”I Ur och Skur”-förskolor tar tillvara utomhusmiljön i undervisningen. Till syftet hör två frågeställningar där avsikten är att ta reda på hur pedagoger resonerar kring utomhusmiljön som ett didaktiskt redskap i undervisningen samt vilka aspekter som blir betydelsefulla vid undervisning utomhus. LÄS MER

  4. 4. Utomhuspedagogikens betydelse i förskolan : En intervjustudie om utomhuspedagogik och aktivitet för barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Therese Sjöberg; [2020]
    Nyckelord :Preschool; pedagogy; development; outdoor environment; preschool teacher; : Förskola; pedagogik; utveckling; utomhusmiljö; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att visa på möjligheter till utomhuspedagogik, synliggöra olika aspekter på utomhuspedagogik och varför det behövs utomhuspedagogik i förskolan. Fokus ligger på förskollärares möjlighet att erbjuda förskolebarn pedagogiska och gemensamma aktiviteter i utomhusmiljön på förskolan, hur de inkluderar barnen till att utforska utomhusmiljön som är en del av deras närmiljö. LÄS MER

  5. 5. En pedagogisk och upplevelserik tematrädgård i Carl von Linnés anda : ett teoribaserat gestaltningsförslag till Linnéträdgården i Slottsträdgården, Malmö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Plant Breeding (from 130101)

    Författare :Sofie Selander; Nina Nordström; [2019]
    Nyckelord :pedagogik för barn; utomhuspedagogik; upplevelse; barns upplevelse; miljöer för barn; landskapsarkitektur; trädgårdsgestaltning; miljöpsykologi;

    Sammanfattning : With the rise of densification and decreasing green spaces in urban cities, children that grow up in larger cities risk not being offered enough possibilites to spend time in nature och nature-like environments. As a consequent these children risk lacking a natural care and concern for their surroundings and the environment. LÄS MER