Sökning: "Utomhusreklam"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Utomhusreklam.

  1. 1. Torget som demokratisk arena : och hur den påverkas av utomhusreklam och kommersialiseringen av det offentliga rummet

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Lisa Berglind; [2018]
    Nyckelord :demokrati; utomhusreklam; kommersialisering; offentligt rum; torg; medborgare;

    Sammanfattning : Många hävdar att det offentliga rummet genomgår en privatisering, på vilket sätt påverkar det ett utrymme som ska vara till för alla? Blir vissa intressen prioriterade andras och vad kan det få för konsekvenser? Med utgångspunkt i hur utomhusreklam och andra, liknande kommersiella intressen påverkar stadens torg som demokratisk arena undersöks hur privata intressen tar plats i det offentliga rummet. Med hjälp av exemplet Gustav Adolfs torg i Malmö och de kompletterande frågeställningarna “Vilka krav kan vi ställa på torget som demokratisk arena?”, “Hur har utomhusreklamen förändrats sen det introducerades och hur ser den ut idag??”och “Hur har kommersiella intressen påverkat det offentliga rummets funktion?” syftar uppsatsen att svara på om “utomhusreklam och andra kommersiella intressen kan påverka torgets möjlighet att fungera som en stads demokratiska aren?” Ämnet undersöks genom en litteraturstudie som börjar med att definierar begreppet demokratisk arena för att sen gå vidare till att redogöra för hur det offentliga rummet har kommersialiserats de senaste decenniet, hur utomhusreklamen har förändrats sen början av 1900-talet och hur den fungerar idag. LÄS MER

  2. 2. Alliera de Alienerade - En studie om den kvinnofierade hårfria kroppens alienation och fetischism i den maktrådande utomhusreklamen.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Erica Uussalu; [2016-04-05]
    Nyckelord :hårfri norm; maktrelationer; alienering; fetischism; utomhusreklam; diskursanalys; the other ; ideal femininitet; interpellation; makt kunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att föra en diskussion kring hur den kvinnofierade kroppen görs (hårfri) i utomhusreklam, samt hur och vilka maktrelationer som är delaktiga. Denna diskussion sker i form av en diskursanalys med flera teoretiska perspektiv och med ett material i bakgrunden. LÄS MER

  3. 3. Marknaden för reklam på fastigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :Gabriella Jonsson Edfast; [2014]
    Nyckelord :Utomhusreklam; reklamskylt; fastighet; bygglov; upplåtelseform; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Vem får tala i staden? : en undersökning av reklam i Göteborg och hur den hanteras i det offentliga rummet

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anton Gross; [2013]
    Nyckelord :Reklam; Utomhusreklam; Affischering; Stadslandskap; Demokrati; Allmän plats; Offentligt;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur reklamens utbredning i staden ser ut och koppla det till det offentliga rummet och invånarnas rätt till att komma till tals. Genom att studera hur reklam och skyltning förekommer i Göteborg samt hur man från stadens sida ser och reglerar frågan vill jag konkretisera ämnet. LÄS MER

  5. 5. Har mediebyråer framtidstro på papper som kommunikationsmedel?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest Resource Management

    Författare :Anna Ahlgren ; Moa Olsson; [2012]
    Nyckelord :Annonsering; reklaminvestering; kvalitativ metod; tryckta kommunikationskanaler;

    Sammanfattning : Sedan introduktionen av nya medier som internet, har tidningsbranschen drabbats hårt med minskande upplagor som följd, både i Sverige och internationellt. Samma scenario kan skönjas för tidskrifterna. LÄS MER