Sökning: "Utomhusvistelse"

Visar resultat 6 - 10 av 151 uppsatser innehållade ordet Utomhusvistelse.

  1. 6. Trädgårdsarbete som hälsopromotivt verktyg : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emelie Johansson; Tove Lidholm; [2023]
    Nyckelord :gardening; health; health promotion; horticulture; literature review; hortikultur; hälsa; hälsopromotion; litteraturstudie; trädgårdsarbete;

    Sammanfattning : Litteraturstudiens bakgrund presenterar att behov finns för att öka jämlikheter inom hälsa i samhället samt att detta kan utföras genom att främja hälsans bestämningsfaktorer som påverkas bland annat av individers levnadsvanor, miljörelaterade förhållande och sociala nätverk. Utomhusvistelse i natur och trädgård en viktig hälsofrämjande faktor. LÄS MER

  2. 7. Möjligheter och hinder för utomhusvistelse på förskolan : Faktorer som påverkar möjligheten för förskollärare att vistas i olika utomhusmiljöer med förskolegruppen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Camilla Draiby; Amanda Östlund; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Utomhusvistelse; Möjligheter; Hinder; Villkor;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om förskollärares uttrycka tankar och erfarenheter gällande vilka faktorer som möjliggör eller hindrar förskollärare att erbjuda barnen vistelse i olika utomhusmiljöer. Den teori som arbetet utgår ifrån är den ekologiska systemteorin. LÄS MER

  3. 8. Lära genom upplevelser i naturen : En litteraturstudie över forskningen om utomhuspedagogik i naturvetenskapliga ämnen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emil Zadera; Felicia Ahlefeldt-Laurvig; [2023]
    Nyckelord :outdoor education; science; upper secondary school; literature study; utomhuspedagogik; naturvetenskapliga ämnen; gymnasiet; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Outdoor education is a common practice in the lower ages of compulsory school, and research shows great benefits of teaching outdoors, both for students' knowledge and their retention of knowledge. In the science curriculum for upper secondary school, there is little to no connection to education in the outdoors, and furthermore teachers experience many barriers to implementing outdoor education. LÄS MER

  4. 9. Förskollärares syn på planerad utomhuspedagogik för barns lärande : Har covid-19 pandemin påverkat denna?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sigrid Kastman; Cajsa Lindén; [2023]
    Nyckelord :Attitude; Covid-19; Outdoor education; Pandemic; Preschool teacher; Covid-19; Förskollärare; Inställning; Pandemi; Synsätt; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har världen drabbats av en pandemi. I och med denna kom restriktioner för att minska smittspridningen, en följd av detta var att förskolor fick flytta ut sin verksamhet till största möjliga mån. LÄS MER

  5. 10. "Vår gård är ett ganska platt och tråkigt ställe, men vad gör vi med platsen då?" : En kvalitativ studie om hur förskollärare uppfattar det pedagogiska uppdraget under utomhusvistelsen på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Dragana Bursac; Lina Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Pedagogik; Utomhusvistelse; Förskolegård; Uppfattningar; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar det pedagogiska uppdraget under utomhusvistelsen på förskolegården. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur beskriver förskollärarna att de använder förskolegården? Hur resonerar förskollärare kring sin egen roll under utevistelsen på förskolegården? Studien utgår från en fenomenografisk ansats för att få fatt i förskollärares uppfattningar. LÄS MER