Sökning: "Utvärdera användbarhet"

Visar resultat 1 - 5 av 209 uppsatser innehållade orden Utvärdera användbarhet.

  1. 1. Diagnostisk användbarhet av vaginalcytologi hos tik

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Clinical Sciences

    Författare :Sara Huber; [2023]
    Nyckelord :estradiol; vaginalcytologi; östruscykel; pyometra; juvertumör; tik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att jämföra östradiolkoncentrationer och östradiolpåverkan på vaginal-epitelet hos tikar i olika löpstadier och tikar med sjukdomstillstånden pyometra och juvertumörer, och på så sätt studera användbarheten av vaginalcytologi som diagnostiskt verktyg vid dessa sjukdomstillstånd. Syftet var även att jämföra två olika metoder för att utvärdera vaginalutstryk. LÄS MER

  2. 2. Development of a Product Circularity Indicator Suitable for the EPD-scheme of Construction Products : A Review of Product Circularity Indicators and their Potential Applicability in EPDs for the Construction Sector

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Anna Hallberg; [2023]
    Nyckelord :Circular Economy; Product Circularity; Indicator; EPD; Construction Products; Green Buildings; Cirkulär Ekonomi; Produktcirkuläritet; Indikator; EPD; Byggprodukter; Hållbara Byggnader;

    Sammanfattning : A change in resource consumption patterns is crucial to avoid climate change, reduce greenhouse gas (GHG) emissions and to increase climate resilience and consequently, the idea of a circular economy (CE) has gained widespread attention. The resource intense building and construction sector has become subject to both internal and external pressure to become more circular. LÄS MER

  3. 3. Autentisering på Internet : En studie och utvärdering av olika metoder för att autentisera användare

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Björn Ettelman; [2023]
    Nyckelord :Inloggning; autentisering; JavaScript; Node.js; Användbarhet; tillgänglighet; säkerhet;

    Sammanfattning : The goal of the project is to evaluate three different methods of authenticating users on the Internet. These three methods are: login with username and password, two-factor authentication, and Freja eID. The login systems are evaluated in terms of usability, accessibility, security, and complexity. LÄS MER

  4. 4. Designsystemets potentiella roll i en webbyrås verksamhet : Ett designarbete med fokus på tillämpningen av en förebildsanalys

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Lovisa Harald; Jonna Åström; [2023]
    Nyckelord :Designsystem; Användarvänlighet; Förebildsanalys; UI- design; UX-design;

    Sammanfattning : Företag som Airbnb, Google och IBM har förändrat sättet de designar digitala produkter på genom att integrera sina egna unika designsystem. Med hjälp av repeterbara komponenter, tillsammans med en uppsättning standarder som vägledning för hur dessa komponenter ska nyttjas, har alla dessa företag kunnat effektivisera skapandet och innovationen inom sina designteam. LÄS MER

  5. 5. A designer-driven approach to procedural generation tools for level design

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Max Truedsson; [2023]
    Nyckelord :Master Thesis; Game development; Game Design; Procedural generation; PCG; Level creation; Art Tool; 3d Environment design; Master Examensarbete; Spelutveckling; Speldesign; Procedurell generering; PCG; Spelbana Konstruktion; Konst verktyg; 3d miljö design;

    Sammanfattning : Game development is a multifaceted field that involves both traditional software practices and creative work. It is characterized by its iterative and time-consuming process where prototypes are created and then evaluated. This is especially true for creating 3D environments, where it is difficult to evaluate the quality before it is completed. LÄS MER