Sökning: "Utvecklingsmöjligheter i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Utvecklingsmöjligheter i matematik.

  1. 1. Metodikutveckling av part screening för additiv tillverkning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Lukas Persson Wiremyr; [2023]
    Nyckelord :AM; Manufacturing process; Part selection; Product development; AM; Komponentval; Produktutveckling; Tillverkningsprocess;

    Sammanfattning : Tillväxten inom Additiv tillverkning (AM) förväntas fortsatt vara stor. AM medför möjligheter att förbättra produktutveckling, tillverkning och produktegenskaper. Part screening är en process för att identifiera produkter med potentiella fördelar att tillverkas med AM. LÄS MER

  2. 2. Framgångsfaktorer vid stadieövergångentill årskurs sju : Elevers kunskapsutveckling och stödbehov i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Linda Larsen; [2022]
    Nyckelord :Bronfenbrenners ekologiska systemteori; matematik; mottagande; stadieövergång; stödbehov;

    Sammanfattning : Larsen, Linda (2022). Stadieövergången till årskurs sju – elevers fortsatta kunskapsutveckling och stödbehov i matematik. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Matematikundervisning i förskolan : En studie om förskollärares planerade och spontana matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Maria Elvingsson; Lovisa Fjellet; [2021]
    Nyckelord :Förskola; matematik; matematikundervisning; matematikdidaktik; Bishops matematiska aktiviteter.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att beskriva och på ett fördjupat sätt förstå hur förskollärare genomför både planerad och spontan matematikundervisning. För att uppnå syftet har en enkät med både kvantitativa och kvalitativa frågor använts. Informanternas svar har analyserats utifrån Bishops sex matematiska aktiviteter. LÄS MER

  4. 4. Intensivundervisning i matematik : Lärares perspektiv utifrån organisation, lärande och motivation

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Madelene Johansson; Paula Fykén Lannerfalk; [2021]
    Nyckelord :Response to intervention RTI ; intensivundervisning i matematik; matematiksvårigheter; lärarperspektiv; organisation; lärande; motivation och inkludering.;

    Sammanfattning : Intensivundervisning i matematik, lärares perspektiv utifrån organisation, lärande och motivation har i studien studerats med utgångspunkt i metoden “Response to intervention”, RTI. RTI används bland annat för att stärka elever i matematiksvårigheter, metoden vilar på forskning och beprövad erfarenhet (DCSF, 2010). LÄS MER

  5. 5. Subtraktion och kommunikation i läromedel för årskurs 1 : En läromedelsanalys om subtraktion och kommunikationsförmågan inom subtraktion

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sofie Tuväng Karlsson; Kawthar Kassem Mohammed; [2021]
    Nyckelord :subtraktion; kommunikationsförmåga; läromedel; semiotisk teori;

    Sammanfattning : Forskning visar att många elever har svårt för subtraktion. Denna studie undersökerhur läromedel behandlar subtraktion och kommunikationsförmågan inomsubtraktion. Vi har gjort en läromedelsanalys av räkneböcker för årskurs 1, Singma1B och Favorit matematik 1B. LÄS MER