Sökning: "Utvecklingspsykologi"

Visar resultat 16 - 20 av 89 uppsatser innehållade ordet Utvecklingspsykologi.

  1. 16. "Det är verksamheten som ska bedömas och inte barnet" : Förskollärares konstruktion av barnet i utvärdering och uppföljning

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Josefina Johansson; Sandra Forssell; [2018]
    Nyckelord :bedömning; förskola; förskollärare; utvärdering; uppföljning;

    Sammanfattning : Enligt Läroplanen för förskolan ska förskolans verksamhet kontinuerligt och systematiskt utvärderas,följas upp och utvecklas för att skapa en god kvalitet. Genom att dokumentera barnets utveckling och lärande kan den pedagogiska verksamheten analysera och utvärdera hur verksamheten tillgodoser barnets möjligheter till utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 17. Svenska domstolars analyskriterier av målsägande barns utsagor vid sexualbrott ur utsage- och utvecklingspsykologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Christer Fridolfsson; Caroline Askelon; [2018]
    Nyckelord :Testimony; developmental psychology; sexual crime; NJA; CBCA; Utsaga; utvecklingspsykologi; sexualbrott; NJA; CBCA;

    Sammanfattning : Få polisanmälda sexualbrott mot barn leder till åtal. Det kan bero på att barnets utsaga, vilken ofta är den huvudsakliga bevisningen, inte bedöms nå upp till rättens beviskrav. LÄS MER

  3. 18. Min pappa är en ängel : På vilket sätt kan förskolan hantera barn och vårdnadshavare i kris?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Linn Baum; [2017]
    Nyckelord :Crisis; socio-cultural perspective; existentialism; tacit knowledge; educator; action plan; relationship skills; Developmental Psychology; environment; Kris; sociokulturellt perspektiv; existentialism; tyst kunskap; pedagog; handlingsplan; relationskompetens; utvecklingspsykologi; miljö;

    Sammanfattning : With the starting point in a self percieved dilemma I reflect on how I acted in a crisis situation and if I could have acted in a different way. I ask questions about how preschool educators can handle children and guardians in crisis and the importance of the pedagogues education and experience in dealing with crisis. LÄS MER

  4. 19. Hur upplever du din ålder? : Unga vuxnas syn på framtid och livsval uifrån ålder

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Micaela Karlsson-Wessén; [2017]
    Nyckelord :psykologi; ålder; kvalitativ studie; intervjuer; utvecklingspsykologi; livslopp;

    Sammanfattning : Övergången från ungdom till vuxen har länge setts som en kritisk period i livet där stora förändringar sker och där individer ingår i en ny social roll. Studier inom bland annat sociologi har visat att normer om ålder och centrala livshändelser formar människan till att inta sociala roller. LÄS MER

  5. 20. Barns informella lärande i utemiljöer

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Rebecka Ingemansson; [2016]
    Nyckelord :lärande; utveckling; barn; lek; utemiljöer; natur; landskapsarkitektur; sensoriskt; informellt;

    Sammanfattning : Denna uppsats har skrivits i syfte att översiktligt undersöka frågeställningarna: *På vilket sätt kan utemiljöer påverka barns informella lärande? *Hur kan utemiljöer gestaltas för att stimulera barns informella lärande? Uppsatsen har sammanställts genom en kvalitativ litteraturstudie av främst artiklar och böcker skrivna inom ämnesområdena; pedagogik, miljöpsykologi, utvecklingspsykologi och landskapsarkitektur. Uppsatsen innehåller även ett designförslag över en lekmiljö designad för att stimulera barns informella lärande. LÄS MER