Sökning: "Utvecklingspsykologisk teori"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Utvecklingspsykologisk teori.

  1. 1. Betydelsen av språket för barnet i förskolans kartläggningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emma Hansen; Tina Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Diskursanalys; Extra anpassningar; Förskola; Kartläggning.;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Kartläggning av lärmiljön är det första steget att förhålla sig till när det framkommer svårigheter för ett barn i förskolan. Kartläggningen ligger sedan till grund för insättning av extra anpassningar och upprättning av en eventuell handlingsplan. LÄS MER

  2. 2. Tilltro till sin egen kompetens på en utmanande arbetsplats : -En kvalitativ intervjustudie om socialsekreterares framgångsfaktorer i samtal med barn

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Maja Bredberg; Jenni Hedlund; [2017]
    Nyckelord :Social worker; social services; communication with children; the best interest of the child; approach; alliance; social work; Socialsekreterare; socialtjänsten; barnsamtal; barns bästa; förhållningssätt; socialt arbete; allians;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera socialsekreterarens framgångsfaktorer i samtal med barn. Studien tar utgångspunkt i socialsekreteraren perspektiv kring vad de tycker är det som får det att fungera isamtal med barn inom socialtjänsten. LÄS MER

  3. 3. Talet om barn i förskolans handlingsplaner när barn är i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helen Olsson; [2014-08-25]
    Nyckelord :förskolan; handlingsplan; särskilt stöd; diskurs; identitet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att belysa hur barn som tillfälligt eller varaktigt är i behov av särskilt stöd skrivs fram i förskolans handlingsplaner. Samt vilka konsekvenser beskrivningarna och de föreslagna stödinsatserna kan medföra för barns identitetsskapande. LÄS MER

  4. 4. Åtgärdsprogram. En diskursanalytisk studie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ida Niessner; Lillemor Rådbo; [2010-04-22]
    Nyckelord :specialpedagogik; åtgärdsprogram; kritisk diskursanalys; styrdokument; makt;

    Sammanfattning : Syfte: Syfte med denna studie är att undersöka vad som skrivs i åtgärdsprogram, att identifiera diskurser samt att diskutera kring vilka konsekvenserna skulle kunna bli för individens lärande. Detta syfte ligger till grund för följande frågeställningar: Hur formuleras texten i åtgärdsprogram? Vilka diskurser kan identifieras? Vilka skulle konsekvenserna av textkonstruktionen kunna antas bli för individens lärande? Teori och metod: Denna studie tar sin teoretiska och metodologiska utgångspunkt i kritisk diskursanalys. LÄS MER

  5. 5. Konstruktioner och konsekvenser av Vägledande samspel : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Beatrice Sundström; Martina Andersson; [2010]
    Nyckelord :ICDP; Vägledande samspel; postmodernism; diskurs; konstruktion; förskola; pedagog;

    Sammanfattning : Samspelets betydelse mellan pedagog och barn är något som framhävs som viktigt inom förskolan. Det finns ett antal metoder och förhållningssätt i förskolan som anses gynna detta samspel. Vår studie startade med en nyfikenhet om programmet Vägledande samspel. Programmet Vägledande samspel har initierats av stiftelsen ICDP. LÄS MER