Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 481 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. AKK och språk- och kommunikationsutvecklande undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Reiko Sallinen; [2023]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; Specialpedagogik; AKK Alternative kompletterande kommunikation ; språkutveckling; grundsärskola anpassad grundskola; gymnasiesärskola anpassad gymnasieskola;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Speciallärares beskrivningar av planering och undervisning inom grundsärskola och gymnasiesärskola : med särskild uppmärksamhet på undervisning inom sexualitet, samtycke och relationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Hellström; Anna Jenryd; [2023]
    Nyckelord :anpassningar; planering; relationer; samtycke; sexualitet; speciallärare; undervisning ;

    Sammanfattning : Detta är en småskalig studie inom speciallärarprogrammet, inriktning mot utvecklingsstörning. Studiens syfte var att belysa speciallärares beskrivningar av planering och utförande av undervisning inom grundsärskola och gymnasiesärskola. LÄS MER

  3. 3. Om synen på reproduktiva rättigheter för personer med utvecklingsstörning : En historiesociologisk dokumentstudie av utvalda SOU:er mellan åren 1933 och 1992

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Alice Munck af Rosenschöld; Emilie Liljelyck; [2023]
    Nyckelord :utvecklingsstörning; föräldraskap; tvångssterilisering; normaliseringsprocesser; policyanalys; mänskliga rättigheter;

    Sammanfattning : Historiskt har föräldraskap inte varit något personer med utvecklingsstörning haft rätt till. Samhället har på olika sätt hindrat individer med utvecklingsstörning att fortplanta sig, antingen genom tvångssterilisering eller ”social sterilisering”, såsom att institutionalisera personer i enkönade boendeformer. LÄS MER

  4. 4. Inkluderad med IF? : Vårdnadshavares upplevelse av sina barns förskoletid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Hage; Yvonne Huth; [2023]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; vårdnadshavarperspektiv;

    Sammanfattning : Sverige uppmärksammas internationellt som ett föregångsland gällande förskola och inkludering då alla barn i Sverige har rätt till likvärdig utbildning i en ordinarie förskola. Förskolan är första steget i det svenska skolsystemet och då människans hjärna är som mest plastisk i förskoleåldern är en kvalitativ förskoleverksamhet av stor vikt för barnets utveckling. LÄS MER

  5. 5. Upplevelser och erfarenheter av mötet med hälso- och sjukvården för personer med autismspektrumtillstånd : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Rosa dos Reis Miguel; Andreea Helga Macarie; [2022]
    Nyckelord :Autism spectrum disorder; Experiences; Healthcare; Patient perspective; Autismspektrumtillstånd; Erfarenheter; Patientupplevelse; Sjukvård;

    Sammanfattning : Bakgrund Autismspektrumtillstånd [AST] innefattar autism och andra autismliknande syndrom och är en utvecklingsstörning som påverkar kommunikationsförmågan, socio-emotionella förmågan, samt kännetecknas av repetitiva beteenden och specifika intressen. Prevalensen för AST ligger omkring en procent i världens befolkning med stigande trender, och associeras med flera olika komorbiditeter som kan förekomma. LÄS MER