Sökning: "Vädrets påverkan"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Vädrets påverkan.

  1. 1. Är utomhuspedagogik verkligen så bra som det låter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonna Heurlin; Sofie Wigell; [2023]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; påverkningsfaktorer; praktisk undervisning; kunskapsutveckling; matematik;

    Sammanfattning : Undersökningen bygger på tidigare forskning som talar för att utomhuspedagogik inom ämnet matematik anses ha positiv inverkan för elevernas kunskapsutveckling. Det som däremot avslöjas i den tidiga forskningen är hur kvaliteten brister när det kommer till utomhusundervisning. LÄS MER

  2. 2. "Allt du gör inne, kan du göra ute" : En intervjustudie om förskollärares syn på undervisning utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Terese Svensson; Liselotte Bertilsson; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; undervisning; utomhus; utomhusvistelse; utvecklingspedagogisk teori; lärandets objekt; lärandets akt; barnperspektiv; barns perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares syn på undervisning utomhus, med särskilt fokus på vad barn lär och hur undervisningen bedrivs. Studiens syfte har konkretiserats till två forskningsfrågor som lyder: ”Hur motiverar förskollärare undervisning utomhus i förhållande till barns lärande och utveckling?” och ”Hur använder förskollärare utomhusmiljön för att bedriva undervisning utomhus?”. LÄS MER

  3. 3. Väderskyddad produktion - Förutsättningar för lönsamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Byggproduktion

    Författare :Emma Olsson; Oscar Remmerfors; [2022]
    Nyckelord :Väderskydd; Fuktsäker byggprocess; Fuktsäkerhet; Lönsamhet; Effektivitet; Logistik; Nyproduktion; Byggmetod; Arbetsmiljö; Beställare; Entreprenör.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Titel: Väderskyddad produktion Författare: Emma Olsson & Oscar Remmerfors Handledare: Stefan Olander – Universitetslektor vid Avdelningen för Byggproduktion, Lunds Tekniska Högskola Examinator: Anne Landin – Professor vid Avdelningen för Byggproduktion, Lunds Tekniska Högskola Problemställning: • Under vilka förutsättningar kan lönsamhet uppnås vid användandet av väderskydd för nyproduktion av bostadshus? • Finns det förutsättningar då beställaren bör styra entreprenören mot väderskyddad produktion och vilka är i så fall dessa? • Hur kan användningen av väderskyddad produktion tänkas utvecklas i framtiden? Syfte: Studiens syfte var att studera väderskyddets potential för ett fuktsäkrare projekt och även undersöka vilka andra fördelar och utmaningar det medför. Intervjuer med olika aktörer både med och utan erfarenhet av väderskydd genomfördes för att få en heltäckande bild av den problematik och de vinster som en väderskyddad produktion medför. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar vid kablifiering av 145 kV-nät

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för teknikvetenskap och matematik

    Författare :Ulrika Assarsson; [2021]
    Nyckelord :Kablifiering; resonans; resonansfrekvens;

    Sammanfattning : Att ersätta friledning med kabel i högspänningsnät innebär ett antal olika utmaningar som måste hanteras. Det dominerade teknikvalet för högspänning har av tradition varit friledning, som är en kostnadseffektiv och driftsäker metod för överföring av effekt. LÄS MER

  5. 5. Pojkar respektive flickors uppfattningar om utomhusmatematik på mellanstadiet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Evelina Dahl; Maria Max; [2020]
    Nyckelord :outdoor mathematics; utomhuspedagogik; utomhusmatematik; utomhus och matematik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka mellanstadieelevers uppfattningar om utomhuspedagogik inom matematik samt att jämföra pojkars respektive flickors uppfattningar. Förhoppningen är att bidra till mer användning av metoden utomhuspedagogik inom matematik av aktiva lärare. Studien bygger på 16 intervjuer med elever som går i årskurs 4. LÄS MER