Sökning: "Vägledande samspel icdp"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Vägledande samspel icdp.

  1. 1. - Snälla kan jag få känna? : Pedagagogers syn på framgångsfaktorer vid undervisning inom statlig Specialskola med inriktning syn.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Maria Jonsson; [2017]
    Nyckelord :Statlig specialskola; uppfattningar; erfarenheter; framgångsfaktorer; undervisning; svår synnedsättning; blindhet; autism.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att beskriva pedagogers uppfattningar och erfarenheter av framgångsfaktorer vid undervisning av svårt synsvaga, blinda elever som har kombinationen autism som ytterligare funktionsnedsättning. Pedagogerna i denna undersökning undervisar elever som har sin skolplacering inom statlig Specialskola med inriktning syn. LÄS MER

  2. 2. Vägledande samspel. En studie av ett förbättringsarbete i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Paula Danielsson; [2014-11-03]
    Nyckelord :förbättringsarbete; vägledande samspel; förskola;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte är att studera hur ICDP (International Child Development Programme), på svenska kallat Vägledande samspel, har initierats, implementerats och om det institutionaliserats i förskolan i en mindre svensk kommun. ICDP - Vägledande samspel är ett program som avser utveckla samspelet mellan barn och vuxna. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers samspel med barn i förskolan : Hur används Vägledande samspel, ICDP, i förskolan

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Persson; [2014]
    Nyckelord :interaction; preschool; ICDP; guided interaction; samspel; förskolan; ICDP; Vägledande samspel;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out how teachers in preschool interact with children. By unstructured observations of teachers in preschool I intend to find out how they interact with children. LÄS MER

  4. 4. Lärare-elevrelation utifrån ICDP-Vägledande samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Gudrun Johnsson-Westerholm; [2011]
    Nyckelord :Vägledande samspel; bemötande; ledarstilar; relationer;

    Sammanfattning : Studien utgår från några pedagoger som gått utbildning i ICDP-Vägledande samspel, ett empatibaserat program som sätter fokus på en positiv elevsyn och samspelets betydelse dels för lärare-elevrelationen dels för elevens kunskapsutveckling. I uppsatsen undersöks hur pedagogerna beskriver ICDP och hur detta förhållningssätt tar sig uttryck i den pedagogiska vardagen. LÄS MER

  5. 5. ”Många tror att ICDP bara handlar om sunt förnuft, men det är så mycket mer än så” : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare och rektorer på två F-6 skolor upplever och tillämpar programmet Vägledande samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Hanna Erlandsson; Maria Sjögren; [2011]
    Nyckelord :ICDP; Vägledande samspel; empati; samspel; relationer; lärarroll;

    Sammanfattning : I kommunen X skolplan står det skrivet att Vägledande samspel är ett arbetsverktyg för ökad måluppfyllelse bland eleverna. Vägledande samspel är ett program vars mål är att öka lärarnas medvetenhet om sina egna roller och om det betydelsefulla samspelet med barnen. LÄS MER